Bestyr med kissande pojkar och flickor och spyende skulpturer!

På Annaas blogg har vi diskuterat skulpturestetik eller vad man ska kalla det. Hon har en ful figur där ute i Hagsätra, föreställande en spyende flicka. Förr fanns där en fiolspelare istället.  Vet inte om han var ful eller inte, vet inte ens om han föreställde Näcken men det borde han ha  gjort eftersom han satt vid vatten.

Sen kom vi in på skulpturer av kissande pojkar och flickor, istället för spyende figurer, om man nu vill lite plask och vatten med.

Jag hävdade att kissande pojkar funkar men inte kissande flickor. Fel, fel, fel!

I Belgien finns både kissande pojke Manneke Pis och kissande flicka Janneke Pis. Hon sitter förstås ner och kissar hukande, helt korrekt.  Och estetiskt! Fast pojken ser mycket gladare ut. Hon verkar lite ängsligt kolla runt sig, orolig för att någon ska se. Platsen hon kissar på är lite i skymundan, medan Manneke står högt uppe på en nisch i en vägg och flinande kissar ut över hela världen på något sätt.

Känns det igen? :-))

Alltså skulle man i Hagsätra kunna göra något revolutionärt, en stolt kissande flicka istället för den motbjudande spyende.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Jaha nu har jag lärt mig nåt nytt har inte hört talas om varken kissande eller spyende flickor.



Ska kolla dina länkar..ha en skön söndag..kramen

Postat av: Inga M

Ninni: Offentliga skulpturer är spännande! De säger en del om dem som satt upp dem, framför allt. Men kanske inte alltid det som var tänkt. Poseidons i Göteborg historia som jag skrivit om förut här på bloggen är ett exempel på hur festligt det kan bli när några vill lämna spår i historien genom att ställa upp en staty.

2008-09-07 @ 10:36:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Jag har ju bilder på bägge i min blogg;-)

http://blottenblogg.blogsome.com/2007/09/23/brysselresan/ (du kan ta bort länken om du inte vill ha den i kommentaren!)



Det stämmer det du sa med att flickan är i en liten gränd. Samtidigt så gjorde det det lite extra roligt att ha hittat och sett den. Lite exklusivt... Jag tycker annars det är märkligt vad som får vissa statyer att bli så kända. Lilla sjöjungfrun t.ex. var inte alls vad jag tänkt mig!

2008-09-07 @ 11:27:14
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Hanneles paradis

Det var ju en rörelse nyss, teater nästan, att kvinnor skulle kissa lita varstans, offentligt. Så sur jag blev på en golfklubb, där bara pissoaren öppen, damtoan låst!!!

2008-09-07 @ 13:30:16
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Vi har fått en liten trind tax här ute också för ett par år sedan. Den gör ingenting annat än att bara stå på marken och se snäll ut. Det är samma skulptör. Huvudet är rörligt och även mycket små barn kämpar hårt för att slita av det. Ingen har lyckats ännu. Hade varit roligare förstås om han hade kunnat lyfta på benet och slå en drill.

2008-09-07 @ 14:21:40
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lotten: Kul att Du har dem i Din blogg också. Det var ungefär ett år sedan och jag ser att jag också varit inne och kommenterat. Fast glömt bort henne sedan dess förstås. Numera skyller jag all glömska på våra möglade lokaler. :-)



Jag delar Din besvikelse över den lilla sjöjungfrun i Köpenhamn. Minns fortfarande första gången jag såg den lilla oansenliga figuren, lite inklämd bland allt annat, nästan svår att upptäcka.



Hannele: Oj, kvinnors offentliga kissande - en folkrörelse!? Den har inte nått Årjäng! Och det kanske man ska vara tacksam för. Det räcker med pinkande gubbar överallt.



Annaa: Det hade kunnat bli en berömd staty också; kissande tax! Fast det hade blivit mer plask och fart på vattnet om det varit en Grand Danois istället som lyft på benet. :-)



2008-09-08 @ 04:16:17
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback