Mammautflykt Häljebols konstgård


Till Häljebol åker jag varje år minst en gång med min gamla mamma. Hon tycker så mycket om blommor och det finns det mycket av här.

Häljebols konstgård  är en gammal skola som numera ägs av ett konstnärspar: Ellen Heller och Magnus Hedman. De har gjort den till en vacker oas och samtidigt bådas ateljeer. För varje år har de utökat lite och gjort det hela ännu större. Häljebol ligger på vägen mellan Säffle och Arvika. Förr brukade vi även besöka linneväveriet i Klässbol på vår utflykt, för det är bara ett par mil bort,  och även hantverkshusen i Arvika vid hamnen och äta på Olssons bygga, men det orkar inte modren längre. Hon är lite drygt nittio år nu och blir fort trött.



Jag har brukat ta en bild på min mor i den här grönskande portalen varje år, så även i år. Nu verkar det som om en del av klängväxterna har gått åt i vinter, men nya har planterats. Lite  tragiskt är det med bilden, för det blir den sista här. Min mor säger att hon inte orkar göra det här besöket på Häljebol mer utan i år är sista gången vi gör vår utflykt.


 I trädgården finns också en del exotiska fåglar. Här är den mäktiga påfågeln.








Det finns ett antal små sittgrupper här och där i trädgården så man kan vila trötta ben eller bara njuta av prakten och fågelsången. Vi drack saft och satt en god stund.


Inne i huset finns alltså prov på den egna konsten och man kan kika in i ateljéerna




Ett kafé är det också förstås.







På hemvägen körde vi sakta och tittade länge på kor och kalvar som betade i den bördiga Gillbergadalen. Det är inte så ofta att se betande djur längre. Detta var köttraskalvar.  Bilderna härifrån är med speciell hälsning till Rut O., bloggare som är i min mammas ålder och som bodde en bit härifrån som barn.


Gillberga kyrka.

Precis där vi svänger ut på E18 från Häljebolsvägen, finns en byggnad som har en särskild anknytning till Liane där vi bor. Det som våra arrendatorer skördar på vår mark blir foder åt korna på Guterud  och mjölken från korna går till det här mejeriet. Av den görs något som heter turkisk youghurt tror jag. Våra arrendatorer var med och byggde det här mejeriet för några år sedan. De har förutom att vara bönder byggt både det ena och det andra förutom sin fina gård; vårdhemsboende och hyreshus på landet.  Driftiga företagare som vågar tänka kreativt.


Kommentarer
Postat av: Rut

Tack Inga för de bilderna, vägen genom Häljebol har inte undergått så mycket förändringar ser de ut som. Gillberga kyrka ligger som den alltid gjort och där på kyrkogården ligger flera mina släktingar begravda.

Snett mot tingshuset hade vår distriktsläkare sin mottagning och det var ganska lång väg för oss skogsbor att ta sig dit. Apoteket låg också där.

Tillika länsman.

På Älvvik en ganska stor gård bodde en av mina farbröder m familj. Mina kusiner var stjärnor på att dansa tango, alla andra valde att se på och njuta.

Tvärt om vad din mamma sa kommer hon nog att göra om besöket och konstgården är värd besväret.

Postat av: Sofia

Vilka fina bilder! Jag ar sjalv fodd och uppvuxen inte langt fran dessa platser.

2008-07-04 @ 12:21:25
Postat av: Marie

Det verkar som om ni har haft det riktigt bra. Det var också många fina bilder! Vad trevligt att din mor orkar följa med på lite utflykter så där.



Jag hade mer än gärna kikat på konsten...tavlorna såg mycket fina ut, även på kort.

2008-07-05 @ 08:15:35
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Rut: Roligt att Du läst mitt inlägg! Tänkte på Dig när vi åkte här.



Sofia: Det är en trevlig plats!



Marie: Jag tror att det finns mer av tavlor på deras hemsida under länken. Jag tog kort på några förra gången vi var där också.Helen är duktig, hon målar olja som de gamla mästarna. Magnus är skicklig grafiker.

2008-07-05 @ 09:03:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback