Kryddstark frågesport!

Ha ha... nu ska jag som aldrig deltar i tävlingar ordna en själv. Men det blir inget pris och var och en kan svara på vilken fråga som helst i vilken ordning som helst här nere på kommentarerna så får vi se om vi tillsammans kan lista ut svaren på alla frågorna.

Svaren ska vara alla vara kryddor eller kryddstarkt:

Uppdaterat: Här kommer svaren, håll i Er nu!

1. Ej samma?   Nejlika (nej lika)

2. Gör lag innan match? Peppar

3. Arbetar med ström?  Kanel  (kan el)

4. Sprutar eld i sagorna i England?  Dragon

5. Lösenord för rövare?   Sesam (men Kum in som föreslogs  tyckte jag ju var minst lika bra)

6. Säker trafikant?   Körvel  (kör väl)

7. Manlig fröken ur?  Timjan  (tim Jan)

8. Lämnar fartyg?  Cayenne  (kajen)

9. Blommor i sjö?  Rosmarin  (men vattenkrasse borde ju också vara ett korrekt alternativ)

10. Säger mamma när barnet gråter?  Soja  (så ja)

11. F.d. finsk NHL-spelare? Curry  (Jarri eller nåt i förnamn)

12. Gammaldags (rysk) kyrkan? Basilika

13. Gör mannen när barnen somnat?  Muskot  (mus-skott :-)), långsökt och besvärligt och fräckt)

Den här frågesporten gjorde vi i natt på nyårsåaftonen i grupper om 2-4. Och vi fick fundera länge kan jag säga. I vår grupp lyckades vi lösa alla utom nr 12.

Deltagare i vår fest får naturligtvis inte svara här eftersom de vet svaren!


Lycka till!

Jag kommer att meddela svaren strax!

Alla som har försökt har kämpat väl och några under större delen av dagen förstår jag. Det ser ut som om Alltiallon och Pierre och Carin har lyckats lösa alla om jag har sett rätt. En liten tant har klämt många också. Som sagt priser utdelas inte, endast äran!  Grattis!


Kommentarer
Postat av: Nynna

Ledsen såhär dags på natten kan jag INTE tänka... vet inte om jag är klokare i morgon heller. Men man är väl inte så bright då.... Kamomill på nr 5??

Postat av: Inga M

Nynna: Sorry, nej inte kamomill, det är mer sagolikt än så.

2008-01-01 @ 07:31:28
Postat av: Alltiallon

Hallå på det nya året...det var en rolig frågesport. Jag har ju blivit "duktig" och måste ut och springa nu och har inte tid att sitta och grunna på alla frågorna...men kan ju svara på de som jag spontant kom på...2= peppar, 4=dragon, 5= sesamfrö (sesam öppna dig), 10 = soya (såja). Jag kanske också kommer på någon när jag är ute och springer...:-))

2008-01-01 @ 09:26:42
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Alltiallon

Jag glömde...nr 3 = kanel..;-))

2008-01-01 @ 09:28:13
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Alltiallon

hahahaha...jag kommer aldrig här ifrån....nr 7 = timjan (tim Jan)...;-))))

2008-01-01 @ 09:30:13
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: En liten tant

Jag gissar lite här på några av dem
2 - peppar
3 - kanel
4 - dragon
5 - sesam
6 - -körvel
8 - rosmarin
10 - soja
12 - basilika.
I övrigt står det still.Ser fram emot svaren.

2008-01-01 @ 11:02:11
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: carin

Sambon (Pierre) kom med dessa gåtor till mej imorse och efter att vi slagit våra kloka (och trötta) huvuden ihop kom vi fram till följande svar.

1. nejlika
2. peppar
3. kanel
4. dragon
5. sesam (fast vi tycker nog att kum,in va bättre ;))
6. körvel
7. timjan (den var kuligast)
8. cayenne (kajen)
9. rosmarin
10. soya
11. curry
12. Vi har ingen aning men gissar vilt på koriander!!?!?
13. Ytterligare en vild gissning: senap.

Ser fram emot de rätta svaren.
Gott nytt år.

2008-01-01 @ 11:08:04
URL: http://cojjoj.blogg.se
Postat av: Alltiallon

Okej, jag kom på två stycken när jag var ute och sprang...men sedan är det stopp...tror jag..;-)). 1= nejlika (nej lika) och 6 borde vara körvel (kör väl)...;-))...jag hoppas att du ger oss de rätta svaren sedan...;-))).

2008-01-01 @ 12:04:52
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Inga M

Alla: Jag har fått in en hel del svar men väljer att publicera dem och de rätta svaren först i kväll så att fler får chansen att grubbla under dagen.

2008-01-01 @ 12:26:10
Postat av: Inga M

Ett litet tips bara på nr 13, för den är rätt så svår. Man får tänka jägarmässigt och fräckt!

2008-01-01 @ 12:45:04
Postat av: Pierre

12 villjag ändra till basilika och 13 får bli muskot i så fall:))

2008-01-01 @ 13:11:24
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Cissi

Sådant här är kul men det tar ju ett tag innan man kommer på svaren. Brukar vara rätt så långsökt.. :o)
Detta är vad jag kommer på:
2. Peppar
4. Dragon
10. Soya
11. Curry (Jari Kurri)

God fortsättning på nya året!

2008-01-01 @ 13:32:50
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Alltiallon

Jagar han en liten mus?? Då kanske det är muskot..;-))).

2008-01-01 @ 15:46:28
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: En liten tant

Har grubblat hela dagen och gissar på två till
7 - timjan
9 - vattenkrasse
men sen slog det stopp

2008-01-01 @ 17:48:33
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Inga M

Alla: Det kanske inte var en lämplig dag för hjärngymnstik i form av frågesport. Måhända har hjärncellerna varit i koma dag både här och där efter nyårsaftonsfirande.
Men några har i alla fall lyckats att ta de allra flesta.

2008-01-01 @ 21:32:16
Postat av: Cissi

Lämplig dag eller inte, men nu är vi alla lite mer bildade! :o)
Och roligt var det, det tyckte gubben också som fick med sig detta som hjärngympa på tåget. Han ringde för en stund sedan och sade sig ha löst allt. Vi får väl se när han kommer hem!

2008-01-01 @ 22:04:36
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Kent

Ett tips, man kan inte beställa biljetter på schyfferts blogg utan på ticnet... :).

Dock är de slut sedan långt tebax. Bättre lycka nästa gång...lol

2008-01-01 @ 22:08:00
Postat av: Inga M

Cissi: Du måste berätta hur många han grejade!

Kent: Ja, schitt jag såg det precis som jag skickat iväg mina önskningar. Får vara snabbare nästa gång. Tack för upplysningen i alla fall.

2008-01-02 @ 02:06:18
Postat av: Pierre

Tack för en trevlig tävling.
Kul att man fick alla rätt.....Till slut:))
Ha ett bra nytt år.

2008-01-02 @ 08:13:15
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Rutan

Basilika var det enda jag kunde, så där direkt.
Ska inte nr 13 vara "Blir mannen... " (muskåt)?
Jag är värdelös på sånt här, men den var kul!

Jag har hittat på en annan själv, ska lägga ut den när jag har rotat runt i lådorna och hittat den... *spännande*

2008-01-02 @ 15:15:57
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: En liten tant

Det var kul med hjärngympan. Klurigt som bara den och säkert roligt att göra i grupp. Den ska sparas till nästa festtillfälle.

2008-01-02 @ 22:47:57
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Inga M

Pierre med fru: Roligt att Ni tog alla svaren!

Rutan: Det är ju en smaksak, jag menar det där med mannens göromål när barnen somnat; om det bara blir en önskan eller verkställighet. :-)

Tant: Berätta gärna hur det går vid nästa festtillfälle! Grupper om 3-4 är lagom för att ta fram svar, annars blir det gärna för svårt verkar det som.

2008-01-03 @ 13:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback