Bookcrossing!

image1585
Det här var kul! Nu har jag sammanlagt prånglat ut c:a 20 böcker på egen hand och med andras hjälp. Ingen enda har hamnat i Årjäng men på andra orter här och där. Kollegor tycker det här är spännande och erbjuder sig att ta med böcker och dumpa dem när de ska ut och resa. I kväll gjorde jag i ordning en ny trave på 10 böcker som ska iväg vartefter. Jag klistrar in en lapp i boken  med den här texten. Vet inte om den går att läsa, men det står ungefär att jag har lagt ut boken för att luffa vidare på egen hand till läsning och ber uppgittaren att vidarebef. den efter év. läsning. Den som vill kan skriva något i boken innan den går vidare men det är frivilligt. Sedan finns min bloggadress förstås.

Och Ni kan inte ana hur prydlig bokhyllan har blivit. Inga böcker ligger längre på tvärs. Alla står där så fint och några har till och med så gott om plats att de lutar lite och det finns en och annan iliten lucka. Det har inte hänt på många år. 

Det blir också allt lättare att slita sig från böckerna. Jag vänjer mig och glädjer mig åt att böckerna kanske blir lästa av någon åtminstone där ute i världen, även om jag inser att några säkert åker raka vägen i någon papperskorg.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Vilket trevligt påhitt! =)

Jag har precis gått med i ett pocket-utbyte, ska bli spännande och se om det fungerar.

http://ejmis.blogg.se/1201454024_pocketutbyte.html#comment

Postat av: Blackout

Vilket bra initiativ!
Jag rensade ut exakt 1672 volymer förr-förra året, de flesta gick till vänner och bekanta men idrottsföreningen lade beslag på en del.

2008-01-28 @ 23:09:53
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Inga M

Ejmis: Du får skriva på bloggen hur det utvecklar sig!

Blackout: Oj, så många böcker! Det är ju ett helt bibliotek! Jag är nog nöjd med mitt påhitt för den här gången efter de här 20 + 10 tror jag. Väntar till nästa jul eller så med en ny omgång. Då kan behövas plats för julklappsböckerna.

2008-01-29 @ 06:43:39
Postat av: Blackout

Ja det var många volymer som rök, men vad gör man när huset inte rymmer fler bokyllor. Hur som helst, jag har väldigt många böckert kvar :-)

2008-01-29 @ 14:46:14
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Malou

Jag brukar bära iväg kassar med böcker till biblioteket en gång om året. Men det fylls liksom på hela tiden ;-)

2008-01-29 @ 17:41:49
URL: http://www.enjoydiary.net/no/malou
Postat av: Nina på Johangården säger

Att lämna böcker till bibbla eller till bookcrossing är bra. Ska lägga detta på minnet när jag snart ska rensa lite till.

2008-01-30 @ 09:34:40
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Noemi

Alltså, jag blir så imponerad av att du kan göra dig av med böckerna. Jag tycker idén med bookcrossing är toppen, men att skiljas från böcker....

2008-01-30 @ 14:09:10
URL: http://noemis.blogg.se
Postat av: Inga M

Blackout: Du måste alltså ha väldigt många böcker!

Malou: Ok, bibblan tar alltså också emot böcker för försäljning?

Nina: Du lägger också till bibl eller bookcrossing?

Noemi: Jag har kämpat länge för att klara av det här. Har värjt mig länge men nu finns ingen återvändo om jag inte ska lägga fler i källaren i lådor och det är ju det sämsta alternativet. Då läser ingen.

2008-02-04 @ 23:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback