Sellereveckan på Silleruds hembygdsgård!


Igår fredag var vi traditionsenligt på Silleruds Hembygdsgård på Sellerevecka. Det ges möjlighet att äta gammaldags mat och det vill inte gubben missa.


Det här är maten. Uppifrån kan det vara motta (någon variant av nävgröt), lingonsylt, stekt fläsk, môrske (förstadium till mesost ?) kalvdans och sylt.


Många är gammaldags klädda på Sellereveckan, bl.a. lilla granntjejen J.


Här är vår minglande lanthandlare R. Han var idag helt utan förpliktelser för en gångs skull och kunde enbart gå runt och vara trevlig och berätta historier och lyssna på andras.


Temat för årets vecka var emigrationen. Och man kunde kolla i emigrantregistret från Sillerud. Många hade lämnat in dokument från utvandrande släktingar, bilder och brev. Vi ångrade efteråt att vi inte lämnat in något om vår nutida emigrant i familjen, LA-sonen, några bilder, mail och annat. :-)

Det här med Sellereveckan är en rolig tradition och den är välbesökt minst sagt. Arrangörerna slet i sitt anletes svett.


Gårdagen avslutades med en sista sväng på sjön. Nja inte sista kanske men nu ska det vara slut på det vackra vädret så vi tog chansen. Det gjorde många andra också kunde vi se, det var gott om båtar ute. Vi testade det lagade fiskespöet. Det fungerade att kasta med i alla fall, även om vi inte fick nöjet att gå i närkamp med någon fisk.

Kommentarer
Postat av: Hanneles paradis

Kul, jag är verkligen allätare, men selleri har jag aldrig tyckt om, alla andra grönsaker går ner, fast rotselleri stekt är gott.

Postat av: anne

Min man är från Chicago, med utvandrande morfar från Abbekås i Skåne och på pappans sida kom de från Preussen. Vi har granskat många mikrofischer på olika bibliotek under åren. Numera finns det mesta att få tag på via nätet, och maken har i dagarna fått mer rätsida på farfarafars ankomst till USA. Det är ett riktigt detektivarbete, och med handskrivna dokument kan ALLT bli fel. Spännande är det i alla fall.

2008-08-02 @ 11:18:56
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: britten

men kära hjärtanes så sugen jag blev...nävgröt kalvdans mesost...ljuvliga barndom tänker jag då...

2008-08-03 @ 12:33:16
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Ninni

Va mysigt..men maten på tallriken såg en aning hopblandat ut.



Kalvdans är gott, nävgröt är också gott, men tillsammans??



Den nedersta bilden är fantastiskt fin. Ha en skön dag..kram

2008-08-04 @ 11:00:27
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, det finns många gamla recept på husmanskost som håller på att försvinna från vårt "svenska kök". Tyvärr kan jag inte påstå att jag själv är någon som värnar om dem mer än någon annan. Jag smakar gärna nya rätter från all världens hörn, men jag har mer o mer börjat fundera över vad som händer med det svenska köket? Är det inte dags för krögarna att starta restauranger med svensk husmans- och festmat?



Kanske där vi måste börja - även om det vore mer "naturligt" att vi ute i hemmen gör det. Tror dock att om restaurangerna gör det så blir det annan status och annat intresse från allmänheten... Vad tror du Inga?

2008-08-04 @ 11:13:27
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Hannele: Ha ha, jag gillar både selleri och Sellerveckan.



Anne; Jag har släktforskat lite och det blir väldigt fängslande, hela nätterna höll jag på och kikade på mikrofilm på den tiden. Jag förstår att Du har mycket spännande att forska om i Din släkt.



Britten: Många känner igen och gillar maten. Det är den dagen med mest besök den här veckan.



Ninni: Det får ses som en cocktail av olika smakbitar. Hör ju egentligen inte ihop.



Mia: Jag tror på att svensk husmanskost är värd att återuppliva; typ pepparrotskött, dillkött, hemgjorda köttbullar, kålpudding. Jag minns med nostalgi min mammas matlagning i den vägen.



2008-08-04 @ 17:51:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Trolda

Ser verkligen ut som en trevlig begivenhet! Nåja, kanske allt utom maten då...Inte riktigt min tallrik så att säga...;-)



Trolda - godkväll!

2008-08-04 @ 22:06:46
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback