Äntligen sömnlösa nätter...

Att vara sömnlös på nätterna är ett elände när man jobbar och måste vara utvilad kl 7 på morgonen varje dag! Men att vara sömnlös nattetid på ledigheten är suveränt! Ok, jag vet att det är omoraliskt att vända på dygnet, ligga vaken på nätterna och sova på dagarna, men sååååå läckert! På nätterna kan man äntligen få tänka långa tankekedjor färdigt. Jag har under nattimmar planerat för hur många hus som helst, gjort planlösning, inrett, färgsatt, möblerat osv. Fast det är bara två av dem som blivit byggda i praktiken = våra uthyrningsstugor. Och tankarna kan få hänga ihop utan att bli avbrutna av mat, sällskapskrav o. dy. Jag har också planerat för praktisk matematik, läsprojekt, resor, blogginlägg, ja allt under snabbt flyende nattimmar! Minns att det svåraste att avstå under tiden med egna små barn var just detta; tiden att tänka kreativt och tänka färdigt utan att bli avbruten. Jag trivs i mina tankars sällskap. Oj det lät nästan poetiskt!!

På torsdag ska jag försöka lägga ut bilder från länge sedan. Skriver det eftersom jag vet att några / någon väntar på det. Hamnar nog under rubriken nostalgi här bredvid. Glömde säga när de kunde komma.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hahaha...det låter som trevliga nätter...dagdrömmeri på nattetid...eller hur det nu blir ..;-)). Själv vill jag sova på nätterna, kanske är det för att jag har varit störd i min nattsömn så många år nu att jag tror att det har blivit ett normaltillstånd. Jag har kommit på mig själv att tycka att jag borde vara nöjd och inte gnälla om jag åtminstone fått sova 5 timmar (och dessa behöver inte ens vara i sträck). Ska sanningen fram har det blivit mycket bättre sedan de äldsta flyttade, men jag har en liten nattvandrare kvar (kommer oftast till oss mitt i natten) och det är ett störande moment eftersom hon mer än gärna ligger och pillar på mig innan hon somnar om. VIsserligen är det lite smågulligt men om det drar ut på tiden och man har två små händer som ligger och klappar och petar på en i nästan 1-1,5 timma...ja då vaknar i alla fall jag trött...hur gulligt det än är.

Postat av: Blackout

Sunt. Natten är rätt tid för planering, läsning och kontemplation, men det vill ju till att man är ledig dagen efter. Elle bara arbetar till middag.

2008-08-05 @ 17:52:36
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Vet vad Du menar! Jag fixar aldrig att somna om om jag vaknat ordenligt. Gillar därför eget sovrum. Och när jag jobbar så nattvakar jag inte minsann.



Blackout: Mmmm perfekt! Fast vi är nog inte så många nattdjur!

2008-08-05 @ 18:06:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Visst är det härligt att leva utan tid en period, jag är gräsänka och vill inte bli avbruten av mat, sällskapskrav eller annat :)

2008-08-05 @ 19:17:27
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: anne

Jag sover gärna på nätterna! Jag är så lyckligt lottad att jag har ett gott sovhjärta, när jag väl somnat! När jag var yngre kunda jag hålla på och reservkissa hur många ggr som helst innan jag somnade, andra perioder låg jag och lyssnade efter klockans slag, när barnen var små sov man ju alltid med ett öra och ett öga i taget.



För att jag ska vara vaken på nätterna och sova på dagarna, så måste jag ha en ursäkt som jetlag för att göra det. Annars kommer Jante och Luther tassandes... Eller om det bara är Luther...?

2008-08-05 @ 20:23:58
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Hannele: Så är det nog, att leva tidslös, utan krav på tidsprestation.



Anne: Ja, den Luther brottas vi alla med hela livet!!

2008-08-05 @ 21:29:33
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rutan

Ja, det är härligt när man kommer in i natten, upptäcker att klockan är halv två och man känner en annan rytm. Man är bara i sig själv, det är inget annat som pockar på. Inte behöva sova för att man ska upp utan låta det ljusna och se klockan bli fem. Läsa ut böckerna, stiga upp och gå ut på balkongen i gryningen.

2008-08-05 @ 22:50:36
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, jag trivs också i mina tankars sällskap! Så fint det låter... :-)

2008-08-05 @ 23:36:03
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Ninni

Ja man tänker bra på natten..skriver du ner också??



Men jag är ingen nattuggla, får lite lätt panik när det händer att jag ligger sömnlös, och det händer ju oftast när man ska upp tidigt dan efter.



Hade faktisk ruskigt svårt att somna igår..men jag lyckades ju till slut.



Ha en bra dag, kramen



2008-08-06 @ 09:45:12
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: S

känner igen mig! bara att jag börjat jobba nu. och kan inte sova. tankarn e alls inte lika kul llängre...men efter ngra veckor i ekorrhjulet sover man nog gått igen, du oxå förhoppningsvis!

2008-08-06 @ 11:17:18
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Gisan

Du får sömnlösa nätter att låta rent poetiskt underbara :-) Det ska jag tänka på nästa gång en sådan dyker upp. Kramar...

2008-08-06 @ 18:00:36
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Trolda

Så du är alltså en riktig "Nattuggla" du då som kläcker ljusa idéer under mörka timmar...Låter härligt tycker jag. För egen del är jag alltid ytterst morgonpigg och stiger gärna upp med ljuset - speciellt när jag som nu är ledig. Är ett urtrist kvällsällskap antar jag och kudden kallar ganska tidigt...Men det trivs JAG med ;-)



Trolda - "Gäääsp" ;-)

2008-08-06 @ 20:06:38
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Mina sömnlösa nätter är alltid självvalda. Jag gillar gryningar skarpt! Fast ibland ångrar man sig ju förstås. Efteråt och för sent.

2008-08-06 @ 20:25:57
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Cissi

Nätterna är bäst! Synd bara att jag bara har 4 veckors semester, det är nu den sista veckan jag har varvat ner och vänt på dygnet.

När jag sitter/ligger i mörkret och det är alldeles tyst, då tänker jag som bäst. Har ofta ett anteckningsblogg vid sidan av mig så jag kan skriva ner alla bra tankar.



Nu börjar jag jobba på måndag och ska börja ställa klockan för att vända rätt på dygnet. Det är rätt trist!

2008-08-06 @ 22:57:13
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Rutan: Aha, vi är fler med samma böjelser!



Mia: Ja, jag gillade uttrycket när jag såg det så här i efterhand.



Ninni: Jag kan ju få panik om jag ligger sömnlös och ska jobba dagen efter, men det händer tack o lov sällan. Det blir mest på längre ledigheter. Nej jag skriver inte något, möjligtvis bloggar.



S: Jag kommer att sova som en sten på nätterna när jag börjar jobba, inga problem.



Gisan: Ja om jag inte ska jobba så tar jag emot sömnlöshet med öppna armar!



Trolda: Jag tror att man från början är medfött morgon- eller kvällsmänniska. Och jag trivs med att vara vaken på nätterna och sova på morgontimmarna + förmiddag om jag får välja.



Annaa: Nja, det är ju inte alltid man kan välja sömnlösa nätter. Det kan komma surt efter.



Cissi: 4 veckor är lite lite för att hinna vända på dygnet så där supereffektivt!





2008-08-06 @ 23:13:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback