DÅRARNA-FILMEN, SE DEN!!!!

D?RARNA-FILMEN, SE DEN!!!!


Om Ni har tänkt se bara en enda film i år så är det den här Ni ska se: Se upp för dårarna, dårarna stängs!
Detta var ´finalen på vår lilla endagssemester i Karlstad i lördags, 18.15 på Filmstaden.

Helena Bergström måste bara fortsätta regissera film när hon gör det så bra. Filmen arbetar med finstämda subtila medel, den är inte övertydlig och undervisande. Men ändå berikar den mig genom att dra fram mina egna fördomar i ljuset. Den gör det med glimten i ögat, ena stunden genom att locka till skratt och sedan till tårar.  Hela tiden är den underhållande och man vill inte missa en minut. Tempot varierar och dramat förs framåt på ett logiskt sätt men bjuder ändå på tillräckligt många överraskningar för att inte bli tråkigt förutsägbart. Det är en film som vågar  skämta både om invandrare och om "oss svenskar",  men aldrig elakt utan ömsint.

Valet av skådespelare är  gjutet!  De är inte ute och "spelar teater" utan de "är" sina rollfigurer med hull och hår  och det är tur för det är bitvis explosiva rollfigurer som snabbt hade kunnat bli teatraliska. Och de avslöjande närbilderna är många.

Men det är inte endast en film som speglar invandrare och deras situation utan kanske främst ett familjedrama på flera plan. Det handlar både om hur föräldrar med stor självklarhet kan förtrycka och sudda ut sina barn och om djup kärlek kontra häftig passion. Det finns en kort kärlekscen mellan den mörka huvudrollsinnehaverskan och "Henke" som är bara så bra!   Lev med i den!

Kommentarer
Postat av: pimpim11

Den låter som en film i min smak så jag får väl försöka komma iväg på den.
Är hemma en stund och vilar mig innan vi har planering på jobbet.
Vilken underbar dag vi har idag. /pimpim

2007-03-13 @ 13:20:51
Postat av: Ninni

Ja den vill jag se...får lura med mig maken helt klart!

Ha en skön kväll,kram

Postat av: Trolda

Åh, vad härligt med "Bli-glad"-filmer..=D Skall jag absolut gå och se! Tack för tipset!

Trolda - Bio-besökare!(med popcorn - ett MÅSTE...=D)

2007-03-13 @ 19:37:58
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Anonym

Alla; Den är absolut sevärd!

2007-03-13 @ 22:37:29
Postat av: Inga M

Mitt lilla inlägg ovan!

2007-03-13 @ 23:09:03
Postat av: Anki

Jag har sett den och jag tyckte den var mycket bra. I en rescension blev den naturligtvis helt sågad bl a för att allting ordnar sig mot slutet. Det är väl härligt när det får vara så?!
Jag har berättat om filmen för mina sfi-elever och de skulle gärna vilja att vi kan se den tillsammans. Det ska vi ordna senare när man kan köpa/hyra den.

2007-03-14 @ 19:50:58
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anonym

Anki: Så löjligt att såga en film för att allt blev bra på slutet. Det var väl ett radikalt grepp och inget som gick att förutse i filmen. Den filmen måste passa att se tillsammans med sfi- elever!

2007-03-14 @ 20:16:15
Postat av: Börje

Bra och välspelad film, absolut sevärd.

2007-03-16 @ 19:29:08
URL: http://hoglander.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback