Sopar ihop resterna av mitt liv! NYA GLASÖGON.

Gediget arbetande förhindrar mycken synd sägs det. Och för min del stämmer det,  åtminstone när det gäller kommersiella synder. Jag har inte haft tid att spendera lönen vare sig på nödigt eller onödigt.  Men jag  tog itu med det igår, ordentligt! Och då var det verkligen drag i plånboken! 

Jag åkte till Karlstad för att prova  ut nya glasögon och startade en halvtimme före utsatt syn-testtid med att prova nya bågar. Jag provade och provade, men hittade inga som jag gillade. Eller ja, några hittade jag väl, men de visade sig vara för små för progressiva glas, eller vara för vida för min näsa ( min näsa var ovanlig smal sa optikertanten), eller för breda för mitt ansikte (ja, ja det är litet och  ynkligt fast det sa inte optikertanten, men jag såg att hon tänkte det).  Om mina kroppsdelar var för små när jag kom in i affären, så krympte hela jag ytterligare inför optikertantens skeptiska blick. Det var alltså inte för ett ögonblick fel på glasögonen som vägrade passa mig, utan fel på min fysionomi som liksom inte passade hennes fina glasögon, eller hur man ska uttrycka läget!

Stammande o rodnande frågade jag  om jag inte kunde behålla mina gamla bågar och bara byta ut glasen. Men insåg i samma ögonblick som jag uttalat orden att det kunde man inte. Dvs min önskan var så ovanlig att hela affären, inklusive alla kunder ,stannade upp och all uppmärksamhet vändes mot mig. Optikertanten stirrade förstummad  på mig o  visste inte riktigt hur hon skulle hantera situationen. Människor antas väl vara så trötta på sina gamla bågar efter några år att de kastar sig över väggen med nya bågar oavsett hur de ser ut (o spenderar slantar förstås). Men jag gillar verkligen mina gamla bågar. De har liksom blivit en integrerad del av mig. Mentalt sett växt fast på näbben ungefär.

Men tanten hämtade sig  från chocken över att ha en så obstinat kund och sa att det fanns nog inte  något bra sätt att prissätta ett byte av glas i gamla bågar. Egentligen måste jag  betala nästan lika mycket som för både glas o bågar, för någon rabatt försvann liksom på kuppen.  Och sen hade man ju fått hem så många nya fina bågar. Och så kunde jag få två par för samma pris som ett. Och så var färg avskavd på mina gamla bågar, det kunde man se med förstoring (!). Och tills slut kom hon på det ultimata argumentet: Det finns inga reservdelar om mina gamla bågar  skulle gå sönder!  Hon rusade iväg och tittade i min journal eller vad det heter hos optiker och sa med lätt förebråelse i rösten att jag inte bytt sedan 2001! Och min rodnad tilltog, ja det var länge sedan, jag vet, jag vet!. Varför nu mina gamla bågar plötsligt skulle börja gå sönder när de inte gjort det  förut vid fem års daglig användning vet jag inte.   Men  jag kapitulerade. Orkade bara inte argumentera emot utan slet i blindo till mig paret som låg närmast:
- Jag tar dom.

Och stapplade ut ur affären, 5000 kronor  och några illusioner fattigare. 
Herregud, vad har jag gjort!!??





 

Kommentarer
Postat av: Björn

Jag köpte själv nya glasögon under försommaren, samma sak två par till priset av ett. Mitt dumma beslut blev ett par progresiva och ett par terminal. Veckan efter fick jag ett par teminal av arbetsgivaren och ytterligare två dagar senare tappade jag de progresiva. Den ingående försäkringen täckte allt utom just förlust. hade jag bara haft en trasig skalm att visa upp hade jag fått nya (vet detta eftersom jag en gång råkat lägga mina glasögon över ett värmeljus). Så nu sitter jag här med två par terminalglasögon och inga progresiva :-(. Men en dag ska jag ta mig råd, och då blir det två av samma sort!

Postat av: Inga M

Vilken otur Du har med Dina glasögon! Jag förmodar att Du nu famlar omkring i dimma då utan glasögon. Jag tror att jag i min förvirring tog ett par progressiva och ett par närprogressiva (ungefär till datorn alltså!)

2006-10-11 @ 11:10:56
Postat av: Annaa M

Jodå, jag har vänner som anser att ett år är det längsta man kan vänta. "Modet ändrar sig ju". Ja, det är just det som ditt äventyr illustrerar. Men jag har lärt mig nu att man ska gå runt i olika butiker och kolla bågar innan man beställer synundersökning. Glasögonbutikerna gör allt för att låtsas att de är ens registrerade ögonhusläkare och att omval inte är tillåtet och erbjuder obegripliga rabatter.

2006-10-11 @ 11:41:12
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Nu svarar jag på en kommentar som släpar och inte syns än. Va trött jag är på det här med fördröjda kommentarer!!! Hoppas det kommer i rätt ordning i alla fall.

Annaa: Gissa om jag kommer att göra som Du föreslår nästa gång: Gå runt o kolla i alla affärer, prova bågar, ta digitalbilder och få pris och sen till sist göra min synundersökning på rätt ställe. Det här var bara för fel (o för dyrt) och om jag inte är felunderrättad så kostar det optikern bara en spottstyver att göra mina glasögon via utländska leverantörer.

2006-10-11 @ 12:03:45
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Rutan

Det var det värsta jag hört i glasögonväg! Jag har sen 11 års ålder haft glasögon och massor av gånger bytt enbart glasen. Senast hände det något med bågen och jag tvärvägrade köpa nya glas. Efter ett par dagars rotande lyckades optikern hitta den båge jag har nu och som passade till glasen. Billiga var de också, alltihop kostade 500 kr i stället för de 7 000 kr jag måste betala för hela kalaset. Mina barn och andra moderna människor jag känner gör en synundersökning hos optikern och köper sen båge och glas via nätet. Funkar jättebra!

2006-10-11 @ 17:45:20
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: Inga M

Har Du någon bra adress till internetköp? Tar tacksamt emot om Du vill dela med Dig.

2006-10-11 @ 18:35:30
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

Inga, försök med att trycka F5 när du har opublicerade kommentarer. Det fungerar faktiskt nästan varje gång för mig nu.

2006-10-11 @ 18:58:28
Postat av: frktjatlund

Senast jag skulle ha nya glasögon var det ingen båge jag gillade som kunde rymma den glastyp jag skulle ha.

Det var som att komma till frissan med en bild på frisyren man vill ha och sen höra alla bortförklaringar varför man inte kunde få som man ville.

2006-10-11 @ 20:47:29
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Annaa: Jag ska testa F5.

Frk tjat: Visst är detta märkligt! Tre av de fem jag såg ut var för små för progressiva glas!! Och jag lovar att de var inte inte speciellt små jämfört med alla andra bågar. Det måste vara stans största sortering av enbart läsglasögonbågar, säkert var minst 8 av 10 för små!

2006-10-11 @ 21:40:13
Postat av: Rutan

Här är två länkar:
favoptik.se och optikbutiken.se

2006-10-12 @ 22:14:43
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: Inga M

Tack Rutan!

2006-10-14 @ 07:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback