Julhöjdpunkt - midnattsmässa

Jag märker att när jag tänker på julen som ska komma o på det som är positivt så är det förstås att barn och barnbarn kommer, men sen är det midnattsmässan i Missionskyrkan i Årjäng som är höjdpunkten. Det är ändå ingen gammal tradition för vår del, bara några år. Men julen skulle kännas fattig utan den.
Kanske har det i botten något med tro att göra. Utan att vara aktiv kristen har jag alltid trott på Gud som en påtaglig och god kraft. Den tron har alltid haft en sorts plats i mitt liv, alltid funnits där parallelt med allt annat och fyllt en funktion.  Men jag har inte alltid trott på den etablerade kyrkan. När jag var ung i slutet på 60-talet var kyrkans skepsis mot ungdomskultur och ungdomsmusik typ Beatles, Rolling Stones obegriplig. Likaså kyrkans märkliga avståndstagande mot samboförhållanden och sex före äktenskapet. Kyrkan idag är  mer med sin tid och idag kan jag se den som en viktig bärare av goda traditioner. Den finns ju också alltid där i både sorg och glädje. Mitt barnbarn Moses dop i Ytterjärna kyrka var exempel på en fin familjehögtid  som jag alltid kommer att minnas med glädje.  

Mvh Inga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback