Lärare syndabockar!

Skolinspektionen har irrat runt på svenska skolor och gjort nedslag i svenska klassrum. Nu konstaterar man yrvaket att undervisningen ser olika ut i olika klasser. Att man fattat det först nu, efter många års flackande i den svenska skolvärlden, säger kanske något om värdet av de här inspektionerna. 
 
Men domen är klar i alla fall, den svenska skolans misslyckande beror på lärarna. Vi lärare är för tråkiga och individualiserar för lite, har för mycket klassundervisning för att nu uttrycka kritiken enkelt. (Intressant nog en kritik som är tvärs emot vad Pisa säger om Sveriges skolor i sin internationella jämförelse!) Det gör att eleverna tappar intresset för skolarbetet, ställer till oordning och lär sig inte det de ska. 
 
Då inställer sig genast ett antal frågor:
 
Beror lärarnas dåliga undervisning på att just svenska lärare är ovanligt korkade och inte ens efter ett antal år i lärarubildning har lärt sig undervisa?
 
Beror det på att svenska lärare är illvilliga och medvetet försöker sabba sina elevers kunskapsinhämtande?
 
Varför har just Sverige fått så  dåliga lärare? Inget annat Pisaundersökt land tycks ha drabbats av just detta elände med låga resultat pga en undermålig lärarkår. 
 
Nu har inte skolinspektionens rapport kommit i sin helhet än, utan bara omskrivits i förväg efter taktiska läckor, så det finns säkert anledning att återkomma till det här statliga verkets tyckanden o hur de kommit till. Undrar förresten om den här inspektionsrundan är gjord på uppdrag av regeringen eller om man bara varit ute och kvackat i egna intressen. Det är väl ingen hemlighet att de här centrala skolmyndigheterna är flumpedagogernas sista bastioner med starka intressen mot klassundervisning, friskolor, det fria skolvalet, betyg och ordning i skolan 

Kommentarer
Postat av: Gubben

Svenska lärare är inte korkade, fast hur det står till i huvudet på skolinspektionen vet man ej. Komma ut som de gör när de inte klarade av att lämna ut lärarlegitimationerna själva utan fick be Polia om hjälp. Så ska vi leta efter korkskallar så finns dem hos skolinspektionen!

Postat av: Marie

Återigen en sorglig historia. Man blir SÅ trött, trött och återigen trött! Bra skrivet inlägg av dig i alla fall. Vi lärare får gemensamt försöka upprätthålla vår egen heder eftersom alla andra verkar göra vad de kan för att underminera den!

Svar: Skolinspektionen är en alldeles hopplös institution, de har funnits under den här tiden av växande problem i skolans värld men inte lyckats bidra till att lösa ett enda.
Inga Magnusson

2014-03-29 @ 08:29:29
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Znogge

Min skola har haft besök av skolinspektionen två gånger och det gav inte mersmak. Nu kommer de snart för tredje gången så de måste gilla oss. Eller så har de för lite att göra och borde kanske skära ner på personalen. Det är nämligen inte så att vi fått några större anmärkningar utan de har petat petat i smådetaljer båda gångerna. Skrattretande minst sagt!

Svar: Konstigt! Absolut läge för nedskärningar där! Medialt blir deras vanliga skolbesök märkliga eftersom de endast letar fel. Sen när allmänheten läser om besöket i tidningarna så finns inget positivt med om skolan, bara det negativa. Vad ska folk tro?
Inga Magnusson

2014-03-29 @ 10:48:10
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Suss

Det beror inte på brister i lärarnas förmåga, men hur mycket läggs på extra resurser för dem som behöver mer, för att få lika mycket? Lönerna är ett annat intressant ämne, för att inte tala om arbetstiderna. Vi lärare har det ju så HIMLA BRA, som är lediga 3 månader varje sommar! Åh, jag orkar inte mer och ser tack och lov slutet någonstans därborta, det börjar skönjas lite i alla fall. Tack för ett bra inlägg!

Svar: Den första myten man kan ta död på är ju de tre månaderna på sommaren. De har krympt till längden av en normal semester för en person i min ålder. Jo, man kan verkligen ifrågasätta om de låga Pisaresultaten beror på lärarna in persona. Och om vi som yrkeskollektiv är orsaken så inställer sig frågan, varför har det blivit så i just Sverige? Hur är lärarutbildningen utformad? Vilket stöd har vi uppifrån i systemet att genomföra vårt uppdrag? Vilka verktyg att hålla ordning? Har det blivit så att undervisningsskickligheten inte är ett resultat av lärarutbildning och kompetensutveckling utan av vars o ens medfödda egenskaper? Vad betyder det att vi tvingas lägga så mycket tid på administration o komplicerade kontrollsystem? Hur har det påverkat oss att Skolinspektionen i decennier har åkt runt på skolorna och dömt ut klassundervisning o förordat individuell undervisning utan att talaom hur det ska gå till när man är lärare för 25 samtidigt?
Inga Magnusson

2014-03-29 @ 18:48:43
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback