Fynd i döstädningen; berättelse-nyckel!

 
 
Jag hade helt glömt bort den, men nu hittade jag den där i gömmorna. Det är en berättelse-nyckel som jag använde i min undervisning av elever på nivå mellanstadiet. En del barn fastnade liksom när de skulle skriva berättelser och hitta på själva, satt bara och såg på när klasskamraterna skrev och skrev. De behövde en enkel hjälp att få struktur på sin story och systematiskt gå ett steg taget framåt i den.  De här uppmaningarna skrev jag på små blad, satte ihop dem sen i ordning i en bunt som hölls ihop av metallring. Eleven kunde ha den på sitt bord,  bläddra sig fram i hjälplapparna utan att störas av annat än den uppmaning som just gällde. Det här var verkligen länge sedan. Jag hade så roligt i mitt lärarjobb så jag blir glad av att hitta sånt här. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Tydligt, överskådligt och bra! Många barn behöver hjälp med att komma igång och strukturera sitt skrivande.

Svar: Tack för vänliga ord! Ja det var bra för många barn, bl.a. för dem med drag av asperger, autism, ADD, ADHD. De har ju behov av hjälp med strukturer både i undervisningen och i livet. Det är lite av mirakel att hitta rätt metoder för de här elevkategorierna, det är få undervisnings-insatser som ger så god utdelning.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback