Blommor efter vägen när jag går med Seffrin!

Jag tränar ofta på vad växterna efter vägen heter när jag går med Seffrin. Tänker att så länge jag minns deras namn så har inte seniliteten slagit till totalt. ;- )) Fast så enkelt är det inte förstås.  Det finns ju väldigt mycket annat att glömma, minneslistorna blir fler och fler
Smörblommor, fast de verkar blomma i fel tid
 
Vitmåra, blommar även i slutet på juni. Det är en växt som man kan använda i växtfärgning, det är då rötterna som ger en djup rödbrun färg.
 
Rölleka, den luktar gott när man gnuggar på den
 
Rödklöver är det och massor som blommor på vallen. 
 
Många är dom alltså, rödklövrarna
 
Fibblor. Det finns flera varianter bl.a. flockfibbla och ängsfibbla. Ser inte vilken det här är
 
 
Lupin, det har blommat massor här men den här är nog lite sent ute, rätt ensam. En invasiv växt som vi ska bekämpa. Jag deltar inte i det.
 
Nypon är det massor i år. Jag har mammas nyponvagga kvar men jag har aldrig använt den. Det blev en nyponsoppa som kliade i halsen, jag gillade köpesoppan bättre
 
En lite försynt och ensam kärringtand, blommar också lite sent. Ibland kämpar jag med att översätta den här blommans namn för våra tyska vänner: "Alte Damens Zähne" ungefär. De brukar tycka att det är ett gränsfall för kränkning av åldrande damer. ;- ))
 
En blyg liten blåklocka
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback