Förråd - växthus igår!

Det blivande förrådet - växthuset  är liksom provisoriskt ihopsatt inomhus för att kolla fortsättningen. Det tomma här mitt på gaveln ska bli en dörr med mest  glas. Resten som är tomt ska ha begagnade fönster. Taket tänker vi oss kanalplast på den högra långsidan för ljusgenomsläpp  och vanligt tak (plåt) på den vänstra. Långsidan häråt ska alltså bli växthusdelen och den bortre långsidan blir förrådsdelen. Ja ungefär så, fast vi kanske ändrar en del ändå. Det är ju ett hemmabygge. Det blev större än vi trott när det kom opp så här.  Grunden ser ju liten ut. Och den stora frågan är hela tiden om det blir tillräckligt med ljus i växthusdelen?

Kommentarer
Postat av: Znogge

Så händig och duktig din make är! Om huvudsyftet med bygget är ett växthus som ska ta vara på värmen och utnyttjas till tidig sådd hade jag valt ett annat upplägg.

Svar: Hur hade du gjort?
Inga Magnusson

Postat av: Znogge

Jag hade valt att ha glas på samtliga sidor och kanalplast på hela taket. Rampen där nere kan ni ha kvar om ni vill att växter ska kunna stå med fötterna i skugga. Den bortre långsidan kommer att blockera den tidiga värmen och göra användningstiden mycket kortare. I början av säsongen gäller det att utnyttja värmen genom maximalt värme- och ljusinsläpp. Det är ingen slump att växthus ser ut som de gör ;-)

Svar: Ok, jag förstår att användningen blir begränsad eftersom vi valt att göra en del av byggnaden till förråd. Vi får se hur det blir.
Inga Magnusson

2021-05-15 @ 18:59:38
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback