Varggropen gick jag förbi idag

Här är en fångstgrop för varg, det har ramlat en stor björk bredvid den. Fångstgropen  finns utmärkt som lämning på kartan. För länge sedan fångade man varg i grop. Det grävdes en djup grop med branta sidor ner. Längst ner placerades något bytesdjur, får eller gris eller nåt. Sen täcktes gropen över med grenar och kvistar. Avsikten var att vargen skulle trampa igenom och falla ner i gropen. Antagligen funkade det eftersom den här typen av gropar finns på många ställen. Det var en vanlig jaktmetod från stenåldern och framåt, men förbjöds 1864.  Den här var djup första gången jag såg den, men Rolands pappa fyllde delvis igen den eftersom den vara en fara för djur och människor. Undrar om man kan bli telefonavlyssnad av miljöåklagaren när man har en varggrop på sin mark? Sån sker ju idag på rätt lösa boliner. Och rent teoretiskt skulle man ju kunna gräva upp den igen och placera en liten gris längst ner, täcka över och vänta på varg. ;- )) 
 
Här är kullen där varggropen ligger.
Åkern här heter Gropejâle.
På andra sidan om vargropen såg jag två rådjur som betade i glest grönt gräs
 
Här är den ena av den lite närmare. Bockarna har tappat hornen nu så det är svårt att se om det är bock eller get på långt håll. Men att döma av penseln bak är detta en get.
 
>När jag gick hem så låg ett rådjur och vilade på den här platsen. Jag gissar att detta är en killing, fast de är ju stora nu och svåra att skilja från de vuxna djuren
Mer om den här promenaden imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback