Blommorna i dikeskanten

Jag repeterar de vilda blommornas namn varje år vartefter  de kommer. Vill så gärna komma ihåg alla.  Än så länge har det gått hyfsat i år. De här blommar just nu.
 Kabbeleka trivs där det finns lite vatten, kallas krabbeleka här. Älgarna gillar den men inte ens den har lyckats ta fram några älgar i år. Vi brukar annars se många den här tiden på året.
 Hundkex kallar jag den här. Den har många namn, bl.a. hundloka
 
 Gökärt, eller gökört. Tror båda namnen är ok.
 
 Midsommarblomster
 
 Kan vara vitmåra men i så fall är den väldigt tidig. Men allt är ju tidigt. Den här kan man växtfärga med, roten färgar rödbrunt.
 
 Smultronblommor är det också
 
 Lupiner. Min bild gör inte rättvisa till den här blomman för den har ju så många olika färger. När jag var barn så var den en växt för perennarabatten i trädgården. Men nu är den ett ogräs som breder ut sig överallt och tar över.
 Kråkvicker är rätt liten och lite mer blå än som syns på bilden.
 
Lingonblommor är det och ganska många! Det bådar gott för plockning lite senare.
 
Kärringtand (vilket otroligt grymt namn, som om alla kärringar har vringula tänder!)
 
Smörblommor och maskrosor blommar mycket också förstås, men dem fick jag inte med

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback