Liane Gård - Lihaget ....

... heter vårt hus. Vi byggde det 1977, har alltså bott här i drygt 40 år.  Vi började gräva grunden i april,  den dagen då jag kom hem från BB med yngsta barnet, son Mattias som nu bor i Seattle. Sen flyttade vi in på hösten, i oktober till älgjakten. Då hade vi alltså tre barn med oss; Malin drygt tre år, Markus nästan två år och Mattias ett halvår.  Huset blev m.a.o.  fullt direkt och det var skönt att äntligen få gott om plats. Dotter Malin bor nu i Umeå och son Markus i Stockholm.
 
Innan vi började bygga så högg Roland ner skogen som var här. Ett mindre skogsområde kallas hag här, därför blev Lihaget husets namn, alltså  ett mindre skogsområde på Liane Gård.  Platsen valdes, nära Liane,  för Roland var inriktad på att ta över jordbruket på föräldrahemmet. Så blev det också så småningom. Det var först mjölkkor och senare köttdjur sammanlagt 20 år. Men dels blev  det olönsamt att bara ha 20 djur, dels blev Roland allergisk mot nötkreatur så det avslutade vi.  Roland, som är snickare från början, återgick till att ha en liten byggfirma. Jordbruksmarken, tror det är 60 hektar, arrenderades ut till bröderna Jakobsson i Långserud. De har tagit väl hand om den sedan dess. 
 
Skogen, tror det är så där 100 hektar,  sköter Roland själv förstås. Det är liksom vinterjobbet varje år. 
 
Tja så här blev det. Jag gillar fortfarande huset och att bo på Lihaget, fast nu när vi blir  äldre kan jag ju ångra att vi byggde hus med källare. Det blir mycket spring i trappan och det kommer vi inte att orka på ålderns höst. Men fint är närheten till vilda djur och natur. Dessutom har vi haft tur och fått jättebra grannar på Litorpet och Ligärdet rätt nära oss. Det betyder mycket.
 
När jag ser bilden så här så inser jag att vi måste ta bort tujan och idegranen vid husväggen. De är för stora nu. Och jättegranen till vänster bakom huset ska bort. Den var en liten planta när vi byggde. Sen var den julgran med belysning i många år, men nu tar vi oss inte upp i den ens med skylift. 
 
Längst fram i bild till vänster finns ett lönnträd som numera är rätt stort. Det hängde med som liten planta när min mamma flyttade hit syrenbusken från mitt föräldrahem. Det växte två stora lönnar vid infarten till föräldrahemmet i Bäck.  Mamma flyttade hit många perenner, buskar och träd. Det mesta finns kvar, växer och frodas.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Vi satte en liten gran som jag fick i en julgrupp. Plötsligt var den hur hög som helst så den fick fällas. Skönt att få bort den.

Så vackert ert hus ligger!

Svar: Ja, granar som har god jord växer fort. Jag är rädd att den här ramlar ner över huset i någon höststorm så den ska vi ta bort.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback