Döstädning 3. Nils verktyg för att sko hästar!

Den här lådan träffade vi på när vi döstädade i uthusen på Liane. Det är den låda med verktyg som Nils hade när han skodde hästar. 
Längst till vänster är städ som användes att hålla under sömmen på utsidan hoven (nea sömme) så att den böjde sig och höll fast skon på hoven.
 
Nästa bredvid den är kniven (klinga) som användes till att skära bort delar av hoven så den skulle passa till skon, verkklinga heter den kanske
 
Nästa är rasp, hovrasp. Den användes till att finjustera hoven innan skon lades på. Den putsade också till kanterna på hoven när skon lagts på. Kunde användas tlll att raspa lite under varje söm innan den neades
 
Längst till höger är klubban. Den slog man på klingan med när man verkade hoven.
 
 Den här lådan gjorde Roland åt Nils någon gång början på 70-talet när han började som snickare. Den här lådan finns kvar, den slänger vi inte.

Kommentarer
Postat av: Lillan i Cornwall


När jag släktforskade upptäckte jag att min gammel-morfar var smed/hovslagare på den stora gården Kyleberg i Ostergotland. Som barn tyckte jag om att vara med när man bytte skor på hästarna på landet där jag bodde varje sommar. Jag gillade speciellt när bonden skar bort delar av hoven. :)


Svar: Va roligt att läsa hur du upplevde gårdsarbete i din barndom. Jag var också fascinerad av att se hur man skar av hoven för att få den att passa. Tänkte alltid att det måste göra ont men det gjorde det förstås inte,
Inga Magnusson

2018-06-04 @ 10:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback