Häng med på hundpromenaden som jag gjorde igår!

 
Det var ren is att gå på så det blev Ice bugs. Utan dem vågar jag mig inte ut nu, det funkar med dubbar
 
Så här isigt var det på vägen. 
 
Vände mig säkert om minst 10 gånger för att se på det nya Liane-huset, det som äntligen fått alla fönster på plats på gavlarna. Åkern här kallas lagårsjale, för den gamla ladugården låg här till vänste i bild ut mot vägen.
 
Passerade Gropekuel. Det är en träddunge här bredvid bäcken,  med resterna av en varggrop mitt i.  Första gången jag såg den var den djup, men sen fyllde Rolands pappa igen det mesta. Den var lite lömsk, djur eller människor kunde trilla ner. Den användes för länge sedan till att fånga varg i.  Roland ville att vi skulle bygga vårt hus här, men jag inlade veto. Jag ville ha skog i närheten av huset och inte bo nere i den här sänkan.
 
Passerade Gunnars hästar vid Prästgården. Det går fem stycken här nu. Jag vet bara om Moe Braga (enda häst jag gillar! ;- )) och Tyra lill, som är döpt efter lilla Tyra!. Växlade några ord med Gunnar. Iförrgår var han i norska Gjövik och travkörde i ett lopp. Det hade varit kallt, över 20 grader, men här var bara ett par minusgrader. Gunnar är alltså Rolands bror. Intressena har delat sig i släkten, Roland jagar och Gunnar håller på med hästar.
 
Gick förbi gamla kyrkplatsen. Det är fint här nu igen, grinden och stenmuren är renoverade.
 
 En klockstapel finns kvar och gamla gravar, men kyrkan är borta sedan länge, slutet på 1800-talet.  Innan det här blev plats för kristen kyrka så var det en plats för dyrkan av asagudar. Bredvid finns tre järnåldersgravar efter vikingahövdingar och rester av ett slags domarring. 
 Badplatsen i Signebyn. Förr fanns här också en ångbåtsbrygga med regelbunden trafik för last och passagerare
 
Utsikt över viken, en hel del is. Här finns en grillplats med fin utsikt över sjön, Östra Silen
 
 
 
Seffrin tvärnitade, stack ner nosen i ett spår i snön och klapprade med käkarna. Då har det varit en löptik där. Märkligt beteende! Man kan undra vad klapprande käkar fyller för funktion i det sammanhanget, men så gör alla våra hanar när de dyker på dofter efter löptik. Bredvid oss här ligger syrenbersån på Prästgården och där låg förr sockenstugan / församlingshemmet. Där bodde barnmorskan, klockaren och kalfaktorn för hamnen. Kyrkan låg ju nära.
 
Vy över Signebyns skola. Här har våra barn gått från förskoleklass till och med sexan. Roland gick här som barn och jag jobbade här 10 år. Nu är det en friskola
 
På väg hem igen. Lite osäker är jag men den här åkern kanske heter Gropejale för den ligger nära Gropekuel. Rättat: Till höger är Gropejale, men det som ligger runt det lilla trädet heter  Brôte. 
 
Snökäpparna är på plats, de som ska visa plogbilen var vägen går och var dikena är om det kommer mycket snö.
 
På andra sidan är en åker som heter Smörhôla, eller rättare så är det tre åkrar, Nolare, Mellare och Sönnare Smörhôla tror jag. Fast dikena är igenlagda så det stämme inte längre. Längre bort är Klingeränga, där fanns förr ett soldattorp. Nej det fanns det inte, men man hittade lämningar från stenåldern på den åkern.
 
Roland kom med bilen och körde på den frusna åkern nerom Liane. Det går bra med fyrhjulsdrift. Han körde bort till gäststugan på Liane. Det är en friggebod med våningssäng, pentry, kylskåp, köksmöbel och tv. Många hus och uthus  har det blivit under årens lopp! ;- )) 
 
Sen var det slut på hundpromenaden. Så fint var det, lite snö som gör ljust, lagon kallt med någon minusgrad ingen blåst. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback