Svampsoppa

Svampsoppa hade vi som förrätt igår kväll, lördag, när vi hade gäster. Jag gjorde en lite ny variant så jag tar den här för att ha den med i min receptsamling under kategorin mat här.
 
En halv liter Karl Johan
En halv liter kantareller  (kan istället vara 6 dl torkad svamp typ trattisar)
Förvällde snabbt och hällde bort vattnet, brynte dem ordentligt
 
En purjolök
En vanlig lök
En skiva selleri  (kan vara andra grönsaker också)
Två klyftor vitlök
 
Grönsakerna skar jag i småbitar och brynte sedan.
 
Alltsammans i en liter grönsaksbuljong som jag råkade ha i frysen + en tärning hönsbuljong, kan förstås vara annan buljong också. Koka i tre kvart. Tog  opp grönsakerna och mixade dem, blandade ihop igen. Hällde i ett 1-2  deciliter grädde, värmde och smaksatte med salt och peppar. 
 
Serverade  med små hårt stekta baconflagor på  och klippt persilja. Sen kan man säkert ha typ creme fraiche på men det hade vi inte den här gången. 
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

En hemlagad soppa är alltid lika gott!

Svar: Nja, jag misslyckas allt ibland trots goda ambitioner men den här blev bra.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback