Gråsiskor (?) i flock bakom huset.

Häromdagen var det en flock såna här fåglar bakom vårt hus. Jag kollade och försökte känna igen dem men de var nya för mig. De hade en liten blodröd fläck ovanför näbben men inget mer rött. Färgteckningen på kroppen var i skarpt mönster, särskilt det vita på vingarna. Jag tog hjälp av min gamla fågelbok och av google förstås. Och kom fram till att det borde vara gråsiska, men jag är inte helt säker. De ser enligt boken ut som grönsiskor men har inget gult och grönt på sig. De lever här bl.a. gärna i flockar del av av året. De väntas flytta neråt mellaneuropa under den kalla årstiden. Kanske samlar sig i grupper nu för att dra tillsammans på den långa resan.
Gråsiskorna var väl så där 10 - 15 stycken men fågelflocken totalt var jättestor. Det var massor av blåmesar och talgoxar också, sammanlagt minst 50 - 60 stycken. Bakom vårt hus finns ett litet hygge. Där frodas tydligen en växt vars frön fåglarna tycker om, för det var ett ivrigt ätande och hackande.  Hyggen är nyttiga för växter och djur. Där erbjuds en fauna och flora som passar vissa djur vid vissa tillfällen. Man ska inte tro att gammelskog och storskog är allena saliggörande bara för att vi tycker det är snyggt, variation är bäst. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback