Präktigheten står som spön i backen!

 
Malde älgfärs igår så det ska finnas ett litet sommarförråd att tina upp och ta utav, lite i taget.  Jag tar efter älgjakten  malköttet i bitar så jag kan skära rent själv och frysa  in de renskurna bitarna. Sen tar jag upp och mal vartefter det går åt, blandat med lite fläskkött och lök. 
 
Dagen innan blev det lite annan matlagning med älgkött: En stor gryta med en basgryta av  älgkött i bitar, mycket svamp och lök, en hel del enbär.  Sen kan den kompletteras med olika grönsaker vid tillagningen.  Två  saltrullar gjorda i ugn som tjälknöl och två saltrullar kokta i vattnet från pepparrotskött-koket till höger. De ska mest användas som smörgåspålägg, kan ju skärs i tunna skivor eftersom saltrullen är så hård. Men de som är gjorda i ugn kan också funka till middagsmat med exempelvis potatisgratäng. Grytan  till höger ser säkert ut att innehålla hundmat ;-)) men det är alltså pepparrotskött på älg. Jag kokar det med ben för det ger så god smak både åt köttet och åt buljongen. Allt är nu fryst förpackningar som rymmer så där 4 portioner, klara att tina upp lata sommardagar. Sån här matlagning är rolig att hålla på med. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback