Svenska skogsägare bjuder på mångfald i naturen

Vi går ibland i det här skogsområdet. Det är skog som har fått sköta sig själv under lång tid helt enkelt för att markägaren vill det. Det känns som att vara i vildmark. Jag föreställer mig att speciella växter och djur kan trivas här. Och plötsligt blir det alldeles tydlgt varför svensk skog bjuder på just mångfald. Det handlar i grunden inte om att staten har stått där med pekfingret och domderat utan på att många små skogsägare helt enkelt har olika tankar om sin skog. Och det är just det som ger variation i naturen. Det är fint med vild skog i små områden som här. Jag känner mindre sympati för de statliga naturreservaten som är stora sammanhängande marker.
 
 Jag inser naturligtvis att det vore en nationalekonomisk katastrof om all skog i landet såg ut så här. Och inte skulle det vara roligt om all skog såg ut så här heller. . Men man kan ju ibland glädjas åt att det är lite olika. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Det kommer mer skogsbilder i kväll. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Precis så såg det ut i ett litet skogsområde här i närheten. Men så skulle det byggas intill och då rensades det ut. Annars har vi mest bokskogar här...

Trevlig fredag!

Svar: Vild skog är fint i små områden, men sällsynt tyvärr. När staten drämmer till med naturreservat så blir det jättemarker på en gång. Bokskogar är så vackra. Jag bodde ju ett studieår i Malmö och såg en hel del av dem. Annars är det ett trädslag som är ovanligt i Värmland
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback