Om Ikeas julbord! Vi var där igår!

Man betalar bara 149 kr som Familymedlem och det är himla billigt för så mycket god mat. Vi var på Ikeas julbord i Karlstad. Här finns verkligen allt fördelat på ett kallt bord ovan och ett varmt bord nedan och ett dessertbord som jag inte har med. Jag frossar i det kalla bordet med sallader, röror, ägg och skinka och sånt.
Det här är en favvo, tärnade äpplen och tärnad sockerbeta. Och så någon dressing till förstås. Sockerbeta har jag nog aldrig ätit förut, men gott var det.
 
Och här är nog nr 1, sallad med riven rödbeta, rostad grönkål, solroskärnor, hallonvinäger, kallpressad rapsolja. Jag vet exakt för kocken kom ut och kollade runt lite och råkade fråga mig vad jag tyckte om julbordet. Jag berömde salladen och frågade vad den innehöll. Då kom han med receptet och visade. 
 
 
 
Min första portion. Sen backade jag om med det bästa. Det är massor av äppelsallad där under skinkan.
 
Här är det varma bordet. Jag testade rödbetsnuggetsen men de var inte alls goda, någon skum blandning mellan sött och salt. Men allt man kan önska fanns med, fast som sagt jag tog inget här, åt det kalla. Roland saknade någon rätt som de har haft förut, nåt med sirapsfläsk men annars var han nöjd. Desserten var bättre än den brukar vara, dvs ris a la Maltan var inte stabbig utan riktigt gräddig med vanlijsmak.
 
Vi hade en lyckad dag i Karlstad, lyckades fixa till sista julklapparna, de som ska överlämnas live. Skicke-paketen har ju gått iväg. Sen råkade vi träffa på två brytolyckor, en var Rolands syster som har brutit handleden för ett tag sedan, en annan var herr Lindskog som precis lämnat in en fot - eller benbruten fru för sjukvård. Det var mycket is här och där, man fick gå försiktigt. 
 
Hade under dagen kontakt med son Mattias som bor i Seattle. Ett tåg har ramlat  från en bro ner på en motorväg där. Jag var förstås tvungen att kolla om han var drabbad på något sätt, men det var en bra bit från honom, strax söder om Tacoma. En hemsk olycka var det med ett antal dödsfall. Mattias har i alla fall bakat lussekatter, vilket han tydligen gör varje år! ;- )) Fina såg de ut på hans facebook.
 
Sen avslutade vi dagen med ett bra tv-program med Per Gessle!

Kommentarer
Postat av: Znogge

Julmat är inget för mig men jag har förstått att IKEA:s är både prisvärt och bra.

Sorgligt med olyckan men skönt att höra att sonen inte varit inblandad.Man är trots allt sig själv närmast i sådana lägen.

Svar: Nja, den varma julmaten hoppar jag gärna över, men frossar i sallader, röror, ägg och lax. De var välgjorda på Ikea.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback