Illrar har vi fått nu också!

Det är ingen måtta på mångfalden i djurlivet runt oss. Numera har vi alltså förutom de vanliga älg och rådjur också vildsvin, varg, björn (förbipasserande ibland) och iller. Roland såg två illrar igår mellan Prästgården och landsvägen och när vi pratade med grannen  så sa han att de hade sett 8 - 10 stycken, gissningsvis en familj alltså. Nu tror jag inte de är besvärliga,  de äter smådjur,  till och med ormar och det tackar vi för. Men de är rätt okända för oss, en ny erfarenhet.  Ser på Wikipedia att de finns över stora delar av Europa men att vi nog är det nordligaste utbredningsområdet  i Sverige.  Man kan tydligen ha dem som husdjur också men det har vi inga planer på. :-)) Bilden är David Castos på Wikipedia inte min. 

Kommentarer
Postat av: FREEDOMtravel

Oj, jag visste knappt att det fanns vilda illrar här! Tama lirar har jag däremot träffat en del. Grymt roliga husdjur :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback