Möbler med nostalgi

Har säkert skrivit om den förut, farmor Matildas amerikakoffert. Innan hon gifte sig var hon i Amerika och besökte sin kära syster Anna (gift Wesserling) under ett år. Då hade hon sina grejer i den här kofferten. Den är rätt gediget ihopkommen.  Till höger om den står ett skåp som var brunmålat när jag var barn och som stod i ett uthus. Min bror hade fått det av någon granngubbe och  brukade ha diverse färgburkar i det. Det var många färger på det men jag tog det hit, lutade av det och behandlade med olja - terpentin.
Det här kommer jag alltid att kalla för Blå skåpet. För det stod i hallen i mitt barndomshem, målat ljust dalablå färg med blomdekorationer på luckorna. Min mamma tyckte om att måla möbler så den blev gulvit en period och två dovt rosa nyanser en annan period. Jag lutade av förstås och oljade. Vi förvarar porslin i det.

Kommentarer
Postat av: Veiken

Tänk om den där Amerikakofferten kunde berätta......
Tusen tack för riktigt bra tips! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback