Maten igår kväll

Förrätten blev speciell, ett experiment!
Vi har frågat efter chicori i flera affärer nu, den här endiveliknande grönsaken. Men ingen känns vid att de har eller har haft den. Så nu tänkte jag att jag måste testa om det går att ersätta chicorin med vitkål eller brysselkål tillsammans med osten Saint Agur. Alltså testade jag i kväll som förrätt både vitkål och brysselkål med osten som gratäng och så strödde jag på knaperstekt bacon och persilja. Samfälld synpunkt var att vitkål var bäst. Bra då vet vi.
Varmrätten blev pepparrotskött på älg förstås med kokt potatis riven pepparrot och ärtor till. Dessutom förstås brysselkål och vitkål ( hade jag ju på gång). Riven färsk pepparrot är suveränt gott till den här rätten och till ångkokt torskrygg. ( köpte det idag)
Desserten för dagen blev pannacotta med bärsås och björnbär! Funkade bra efter så kraftig mat. Kul kväll hade vi också med trevligt sällskap! Vi kollade för övrigt på Vild-hasse - filmen! Den är kanon!
 
De här matlagningsdagarna med gott om tid, utan jäkt är himla mysiga. Jag håller långsamt på att vänja in mig i rollen som hemmafru på heltid. För några år sedan hade jag svårt att tänka mig in i den situationen, men jag måste ju se sanningen i vitögat, att jag nog ändå inte kan jobba hur länge som helst. Just nu känns det helt rätt med två dagars jobb per vecka och resten ledigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback