Minnesträning på växterna i dikeskanten

Älggräs. Undrar förresten om vi är den sista generationen som lägger ner möda på att kunna växternas namn? De yngre räknar nog med att kunna googla fram dem istället.
 
Orkidé Var det fläcknycklar den hette tro! Anna visste. Nu har jag läst på. Det är en fläcknyckel men osäker på om det är varianten "Jungfru Marie nycklar" eller "Skogsnyckel".  Den förra lär vara vanligast. Vacker är den.
 
Björnloka, en giftig typ som ger utslag och brännskador om man tar på den. Borde bekämpa den
 
En fibbla antagligen, men vad hette nu den??? Kan vara sommarfibbla.
 
En lite ovanlig växt som vi råkar ha gott om här i dikeskanterna. Vad heter nu den igen då???
 
Fyrkantig johannesört borde det vara? Jag vet att jag ibland förväxlar den med senapsblomma
 
Blåbär - gott om dem i år!
 
Groblad - hade vi på sår när jag var liten. Innehåller antagligen något antibiotikum
 
Kantareller sommarmodell. Fanns gott om dem ett tag men nu har de nog torkat
 
Mandelblom ( tänker på Taubes visa!)
 
Ormbunke
 
Rallarros
 
Blåklocka
 
Flockfibbla
 
Klart slut!

Kommentarer
Postat av: Znogge

Många rara växter i vår herres hage! Men kommande generation lär garanterat fota och googla! Inga herbarium att vänta ;-)

Svar: Tror jag också! ;- ))
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback