SOLSKEN!

Efterlängtat solsken blev det idag ledig  tisdag. Helt magiskt ut över sjön! Figurens upphovsman är konstnären  Axel Tostrup och den heter "Gustaf i den nordiska natten". Vi har döpt den till det.  Namnet  hedrar kung Gustaf den tredje. Han är egentligen orsaken till att vår lilla sommarstuga finns alls! Han var framsynt o klok när det gällde sitt folk, allmogen fick jakträtt. Han  tog också intryck av försäkringssystemen som fanns i andra länder, en man med vida vyer. Jag ska inte fördjupa mig i huruvida hans klokskap  o nytänkande är relaterade  till den här lilla stugans tillblivelse.  Den som råkat bli ägare till mark eller fastigheter som exempelvis tillhört kyrkan vet direkt hur det hänger ihop :-)) Men det är en lång och komplicerad historia, flera hundra år gammal. Jag ska inte älta den här.
 f
Det funkar till och med att putsa fönster när man bjuds på den här utsikten  över sjön Östra Silen. ;- )  Det blev puts av en fönstervägg inne och det mesta ute.  Men efter en stund blev fingrarna stelfrusna så jag fick avbryta. Gick faktiskt att putsa ute.  Behövligt var det också. Morgontemperaturen låg på - 16 grader men blev i solskenet under dagen ett par plus så putset t frös inte på glaset.  Lyckades hinna att städa och rensa ur kökslådor också,  dammsuga möbler, våttorka bord och stolar + skaka o vädra stolarnas fårskinn. Präktigheten står som spön i backen men skön känsla när det är gjort. Undrar varför man blir så glad av att vara i sommarhuset, fast man måste jobba extra mycket där? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback