Spännande rådjursjakt idag lördag!

Roland lyckades fälla en hare för dunker Hej idag på förmiddagen. Sen gick vi till skogen med tax Seffrin för att försöka på rådjur. Det blev en lång promenad i vacker skog före upptag. Här över bron mitt i skogen.
Ett hantverk var det förr att skapa dränerande vattendrag och broar. Men nödvändigt, för här ovan låg en blöt myr.
 
Även myror är flyttbara. Här har de övergett en myrstack, den är sedan länge tom och övergiven.
 
Den här nästan självlysande orange laven / mossan  ser jag ibland.
 
Viltstigar passerade vi över. Det är vägar i skogen där vilt ofta går. Tänkt någon gång att jag ska kolla om de följer magnetfält. Jag är ju en slagrutekäring.
 
Markägaren här är en sann djurvän. Det finns fågelholkar mitt inne i skogen.
 
Vi har inte så mycket älg kvar i våra marker. Om jag fattat rätt så halveras stammen nästan varje år pga att vår riksdagsmajoritet har valt att inte fullfölja de demokratiskt fattade besluten i ärendet utan lämnat över vargförvaltningen till en slumpartad juridisk cirkus utan minsta egen expertkunskap om djur och natur . Det innebär att skadorna på tallplanteringarna är blygsamma numera. Om man ser något så är det oftast några år gamla.
 
- Därborta vid den tallen sköt jag en hare för Herbert  Vallins dunkertik  men det var många år sedan, kanske i början på 70-talet sa Roland.
Jag fattar inte hur han kan komma ihåg hundratals jakter och exakt beskriva dem.
 
Transmyra är det här i kanten av. Det har varit åker här tror jag och dikena är kvar delvis.
 
Transmyren var också namnet på ett torp i skogen, sedan länge borta. Det låg vid den här stenhögen.
 
Jorkällaren syns rester av, det brukar vara det sista som försvinner efter gamla hus.
 
En redig skylt talar om historien
 
Här oppe på åsen fick Seffrin opp till slut.
 
 
Det var ett trixigt rådjur som han lyckades hålla vittring på någon dryg timme i jobbig terräng. Det var oftast 30 skall per minut på pejlen och drevet buktade hela tiden och vände. Vi bytte pass några gånger men som vanligt så skulle vi inte alls ha gjort det utan stått kvar vid upptaget. Då hade råduret varit fällt. Men en fin dag fick vi
 
Hemvägen blev förbi ett fint och välvårdat hus i skogen.
 
 
Nu finns lite vatten i bäckarna igen. Det forsar fint och lite is i kanten är kvar.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback