Not Quite på Bruket i Fengersfors ...

... besökte vi igår söndag! En del åkte HD och en del åkte bil! ;- ) Jag ska inte fördjupa mig i vem som gjorde vad.
 
 
Smög iväg hemifrån lite sakta
 
 
Lagom krokig, men nära  väg över Bengtsfors. Här vid slussen i Krokfors med sjön Västra Silen på höger sida  och sjön Östra Silen på vänster sida.
 
Västra Silen.
 
Skifors
 
En vacker dag utan ett moln på himlen, en vacker dag. Vi brukar åka till Fengersfors någon gång varje sommar och igår  hade vi chansen att komma iväg.
 
Not Quite är ett kollektiv (tror jag!) med ateljéer, utställningar, musik, teater, bageri, fotografi, smide och mat i de gamla brukslokalerna. Och nu har jag säkert glömt något. Det startade med att dotter Malins goda vänner från gymnasiet Malin, Sandra, Lotta och fler flyttade hit för att dra igång det hela för numera rätt många år sedan. Och de håller fortfarande på utökade med fler än  i början. Vi hade turen att träffa Sandra och Malin. Lotta såg vi när hon svepte förbi i bilen men  henne lyckades vi inte fånga in ;- ) .
 
Lokalerna är jättestora och rymmer mycket
 
Här var en grej jag gillade. Det finns mycket, inte möjligt att avbilda allt. Jag har bara huggit i farten sånt jag fastnat för.
Malin är en duktig fotograf som har jobbat både i USA och i Sverige. Här visar hon en utställning med japanskt tema. Uppskattat av Roland som kände igen vägkorsningen Sinbuya (stavningen) och glasbetonghuset och  dryckesautomaterna och en del annat.
Här finns förstås Malins egna fina bilder också. Lottas barn träffade vi här också.
 
 
 
I galleriet finns en samling av allt möjligt från Not Quite och möjlighet att köpa.
 
Smycken som var speciella
 
 
Keramiken väcker verkligen habegär, himla fina grejer!
 
 
Höjdpunkten för oss är förstås besöket på Sandras stenugnsbageri. Fick inte ro att ta bilder inne på stenugn eller alla brödsorter för just den här dagen var det så många getingar där. Jag hade fullt sjå att försvara mig. Men vi köpte med oss en del hem. Här under presenterar Sandra sitt bröd. När det inte är högsäsong på Not Quite så säljer hon sitt bröd på ICA och COOP i Åmål också.
 
Kanske har utställningen om det gamla bruket som fanns här funnits förut, men för oss var det första gången vi kollade och läste om det.
 
Bruksmuseet är verkligen autentiskt, så som det såg ut.
 
Kanon är också den lilla restaurangen / fiket. Hemlagad mat av hög kvalitet och smarriga kaffebröd. Flera var glutenfria också! Den här koppen från keramiken var god att dricka kaffe ur.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback