Vad ska vi bjuda gästerna på???

Tja det diskuterar vi íbland i huset.
- Ska vi ta någon soppa? sa Roland
- Ja varför inte, sa jag
- Kålsoppa kanske? sa Roland
 - Ja det går bra, jag köpte två små kålhuvuden före marknaden, men vi åt ju soppa där, så de ligger kvar, sa jag
- Då måste vi ha köttbullar till den, sa Roland
- Det har vi inga, inte ens någon malen färs, jag ska mala nästa vecka, sa jag
- Kanske köpeköttbullar, sa Roland
- Nej, det vägrar jag, sa jag, då får det bli svampsoppa eller nåt, till det har vi i alla fall hemskjutet  rådjurskött rökt och skivat till pålägg och köpt älgkorv och spekekorv.
 
Det blev svampsoppa, helt ok faktiskt. Den var gjord på kombo  trattisar och vanliga gula kantareller (mest trattisar), schalottenlök, vitlök, vin,  älgbuljong + kycklingbuljong, vispgrädde, salt och peppar. Till det alltså gott pålägg med rökt rådjurskött, köpt älgkorv och köpt spekekorv. Det kan man stå ut med.  ;- ) Sen rester av tårtan till efterrätt!
 
 Maten  blev helt ok, och himla kul kväll hade vi med 4 gäster.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback