"Trädets tid"

Nu har jag läst den här boken som jag fick rekommenderad av en kollega som delar min vurm för skog. Det är en fin bok med berättelser om träd ur olika aspekter; historisk, medicinsk, biologisk, mänsklig, kulturell osv. Mest fascinerande är kanske att läsa om de gamla träden som fortfarande finns kvar. Det är tusenåriga  Kvilleken,  i Småland som började växa på Vikingatiden och som lever än. Den är 14 meter i omkrets. Om man jämför med historiska byggnader som är "döda" så har ju träden liv, lever med i naturens cykler och det gör att man blir andäktig. 
 
I boken berättas också om "evighetsgranarna" på fjället, de små oansenliga granarna som överlevt länge och blivit världens äldsta nu levande träd. 1000 meter upp på Sonfjället finns en levande  gran som med kol 14 metoden åldersbestämts till 9500 år. Det är svindlande som tanke att den levt där så länge och fortfarande lever fast den gröna toppen nu är liten. Den kan alltså ha funnits när inlandsisen låg kvar i dalarna runt den!
 
Här på Liane har vi  planterat träd som är barnens vårdträd och som vi hoppas ska få finnas kvar, växa med barnen  och växa om dem, långt efter att vi är borta. Träden är viktiga som grunden för mänsklig överlevnad på jorden och som symbol för livet.
 
 
Fossil av träd har jag på bordet. Den känns uråldrig med sin förstenade årsringar och skrovliga "bark". Det är den  som vi fick av son Mattias och som jag antar har växt någonstans i Nordamerika för många tusen år sedan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback