Lönnen från Bäck!

 
 
 Vid entrén till vårt hus  hamnade den här lönnen av en slump, den är inte planterad. Jag flyttade egentligen syrenbuskar med från mitt föräldrahem i Bäck och då hängde det med en liten lönn-planta. Den envisades med att överleva och växa upp. Den är ättling till någon av de två stora lönnarna som var "porten" till huset i Bäck, huset  som jag växte upp i.  Jag är inte odelat förtjust i det här trädets tilltag att bli kvar och bli stor. Lönnlöv är plåga i en trädgård. Minns hur mamma och pappa slet med att kratta upp dem på en stor presenning för att kunna släpa bort dem. Vi har ju aldrig krattat löv här men kan tvingas till det om den här fortsätter att bli yvig. Dags att ta bort en del av kronan kanske? Ett projekt för tidiga våren nästa år. Nu har det här trädet i alla fall varit vackert någon vecka med sprakande färger. Träd är viktiga och speciella, värda att vårda, både i skog och i trädgård.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Ett fint minne men visst har det vuxit sig stort så att ta ner det är kanske en god idé!

Svar: V får se!
Inga Magnusson

Postat av: Lena

Juni juli augusti (JAS)är bästa tiden att beskära träd utan att skada dem för mycket. Vet inte hur det är med just lönn.

Svar: Ok, tack för informationen. Vi får se hur vi gör med lönnen.
Inga Magnusson

2015-10-21 @ 00:08:13
Postat av: Marie

Just nu är naturen förföriskt vacker. Jag njuter vart jag än vänder mina ögon.

2015-10-24 @ 21:48:11
URL: http://www.mariee.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback