Fiberrapport igen ! Tidigast 14 augusti får vi bredband!

Detta handlar alltså i stort om den mödosamma processen att få in fungerande bredband i 5 hus. Två hus funkar det bra i, inga bekymmer. Det är hemma hos oss o på Liane.
 
Men som jag berättat så blev det problem med 3 hus. Vi kunde inte begripa varför det inte gick att få in de abonnemang vi beställt på Telia. Och beskeden från Telia kundtjänst abonnemang var märkliga, otydliga och missvisande, bl.a  på grund av att man har dålig kommunikation internt mellan enkelt uttryckt Telia teknik och Telia abonnemang. Telias kundtjänst abonnemang visste  inte egentligen och hade svårt att ta reda på internt eftersom man endast når varandra via mail och det tar tid och missförstånd reds inte ut så lätt.
 
Så här var det efter att fiberdosorna var installerade i husen och allt såg ut att vara klart. Då började strulet:
 
Vi hade fått besked redan  i början på juni att adresserna till de här tre husen inte var rätt. Vi uppdaterade adresserna snabbt hos kommunen som genast förde in dem i fastighetsregistret. Det gick föredömligt kvickt. Därmed skulle allt vara klart enligt Telia kundtjänst. Men det var det alltså inte. För att få fiberabonnemangen registrerade och i funktion måste information mötas mellan fiber  Ånet ( kommunens fiber) - fiber Sellnet ( bygdens fiber) - - Telia teknik - Telia abonnemang. Förenklat uttryckt så måste varje fiberplats  och abonnemang  ges nummer som ska matchas på olika sätt och sen får man stå i något slags kö för att tekniken ska fyllas på så att det finns plats för alla. (Obegripliga ord som switchar och noder haglar omkring i detta)
 
Fiberföreningarna / Ånet valde självklart att först skicka iväg de adresser som redan var klara till Telias interna registreringsprocess och de som var något fel i (gulmarkerade) samlades ihop för senare hantering. Däribland våra tre hus. Det är inget konstigt, men hade varit bra att få info om redan då.
 
Sedan en tid så pågår tydligen denna interna registreringsprocess + väntan på uppsamlingsheat + väntan på teknikkapacitet. Ungefär så tolkade jag det efter samtal med Telias ledare för kundttjänst (tack för god hjälp!) och samtal med Anneli på Ånet. Jag kan naturligtvis ha missat nåt i infon av detta för det är lätt att drunkna i detaljer om teknik och administration. Det är komplicerade processer.
 
Det hade alltså sparat mycket tid och telefontid och ilska om vi tidigare fått korrekt info från Telias kundtjänst om orsakerna till fördröjningen och inte helt fel med info från Å-net / Sellnet om grunddragen i de här processerna samt datum för tidigast möjliga inkoppling av bredband för de sena adresserna. Bara idag har vi hållit på med detta i drygt två timmar!  Och därtill kan man säkert lägga ytterligare 5-6 timmar i telefonkö och telefonsamtal sedan 3:e juni. Det hade varit bra med info om detta på Tjolitta och även  info om läget för personer som saknar svenskt personnummer. Det har varit de krångliga bitarna i detta med att få installerad fiber att fungera.
 
Men vi är självklart tacksamma att vi har fått fiber i bygden, tacksamma att många har gjort ett omfattande frivilligt, delvis oavlönat arbete för att få till det hela, tacksamma att Katarina Johannesson inte gav sig utan fixade de statsbidrag som varit förutsättnigen för att hela glesbygden runt Årjäng erbjudits möjlighet till fiberuppkoppling till ett rimligt pris.  När det är på plats så är det helt suveränt.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Kan bara hålla med! Väl på plats är det suveränt! Fast vi ratade Telia...

Svar: Nej vi hade inte heller valt Telia om vi veta tidigare det vi vet idag.
Inga Magnusson

Postat av: Veiken

Hoppsan, det är inte lätt med tekniken. När det äntligen blir klart, så bli allt tråkigt glömt. Vi vill också ha fiber. Det dröjer nog i alla fall!

2015-06-30 @ 19:56:24
URL: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback