Rådjursjakt med lille Seffrin ...

 
... blev det idag igen! Han var inte speciellt tagen av den timslånga jakten igår då Rolf sköt ett rådjur för honom och han drev för fullt i bilen  hela vägen till dagens jaktområde. Han har en stark jaktlust och är otroligt vältränad, som ett enda muskelpaket nu. Första drevet ändade upp mellan vägen och sjön. Jag vill inte ha honom i någondera så jag kopplade honom och vi släppte om igen en bit därifrån. Han kom på färska rådjurspår, förmodligen en ensam bock, stora spår. Den jagade han på så där tre kvart. Vi ställde om oss två gånger  men lyckades inte stå på rätt ställe. Till slut måste vi koppla honom. Då hade han gett upp och var på väg tillbaka i eget spår. Det är bra beteende. Vi har haft taxar som har satt sig stilla bara i skogen när de gett upp, skällt och väntat på att bli hämtade av husse! ;-) Jaktlust är bra, drevsätt också, skallet är mycket bra växlar högt och lågt. Men nästa säsong får vi träna på inkallning och på sök. Han stannar ju och låter sig kopplas inom kort avstånd men att komma är inte populärt. Imorgon ska det visst bli kallt och då blir det inget mer jagat, Detta var sista veckan för Seffrin.
 Det syns inte hur brant detta är eller hur stort det är, men här klängde taxen sig ner i alla fall, begriper inte hur. En stor bäck med strid fors i lyckades han inte ta sig över, jag fick hjälpa honom genom att stå på en stock mitt i bäcken och ett ben på land och så slänga över honom. En fin dag har vi haft i alla fall. Livskvalitet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback