Om läsförståelse!

Läsförståelse är viktig, både i skolan och i livet.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/lasande-barn-kan-ha-svart-att-forsta-texter
 
Att förstå det man läser är inte samma sak som att förstå det man hör sägas / berättas. Det skrivna språket har en annan grammatik, en annan uppbyggnad och det kräver träning för att förstå. Här ovan finns en artikel om vikten av att arbeta med läsförståelse i skolan. Nu är läsförståelsen inte enbart ett skolproblem. Grunden till läsförståelse läggs när föräldrar och förskola läser för de mindre  barnen. Tyvärr vet vi att föräldrar läser mycket mindre för barn idag än för några år sedan. Bra förskolor försöker kompensera för det. Men stora insatser borde göras för att få föräldrar att förstå att deras läsande  för familjens små  barnen ger barnen en rejäl  skjuts i skolarbetet några år senare. De barn som blivit mycket lästa för behärskar redan det skrivna språket när de kommer till skolan. De andra måste kämpa med att både lära sig det skrivna språkets karaktär och lära sig läsa samtidigt. Det blir mödosamt.
 
Sen är det viktigt att också vara en tekniskt duktig läsare, alltså att avkoda bra, läsa med flyt, annars faller läsförståelsen direkt. Att tekniskt duktiga läsare har svårt att förstå det lästa som beskrivs i artikeln är ändå undantag. Det vanliga dilemmat är att barn har svårt med avkodning och därmed svårt med läsförståelse. Så avkodningen måste ´skolan  jobba träget och tålmodigt med från början och ge direkt stöd till de elever som behöver det. Inte tro att allt löser sig om man enbart jobbar med läsförståelse.
 
Läsförståelsen kan man jobba med i skolan (och på förskolan)  med en metod som kallas "En läsande klass". Många lärare använder den på min skola och den är kanonbra. Den ger en struktur för läsförståelse som är bra att ha med sig. Den vidgar ordförrådet / ordförståelsen och har visat mycket goda resultat även på barn som inte har svenska som hemspråk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback