Märklig liten växt!

Såg dem igår i skogen när jag gick med taxen Seffrin på rådjursjakt, de här små, nästan självlysande röda växterna. Jag har sett dem förr och tagit reda på vad de heter men naturligtvis glömt bort. För att visa hur pyttesmå de är så har jag lagt handsken bredvid på bilden under.
På hemväg från gårdagens eftermiddagsjakt, vid 3-tiden. Vackert blev det med frost, nästan vindstilla och sol ibland. Jag är glad över att bo i skogen, så det går att bara kliva ut genom dörren och vara där på en gång. Lyx på riktigt att få bo mitt i naturen!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Brukar ju säga att jag också bor mitt ute i skogen, fast eftersom jag är uppvuxen i stan så tycker jag att det mest lyxiga med att bo just här är att det ändå är nära till civilisationen - och bra/snabba vägar dit. Mindre än tio minuter med bilen. :-)

Den där blommande mossan/laven har jag också sett, fast vet inte heller vad den heter. Men visst är den vacker!!

Vackert väder ser det också ut att bli - solen är på väg upp över trädtopparna här nu. :-) Maken är iväg och jagar gris (det är så kallad storjakt på vildsvin i grannbyn idag), sonen sitter på ett flygplan på väg till ett varmare land, och själv ska jag njuta av att bara vara hemma i lugn och ro och göra typ ingenting! :-)

Svar: Jag tror att våra liv är rätt lika, ditt och mitt! Det handlar om natur, jagande män, husrenoveringar och barnens väl och ve. ! Lyllos dig som antagligen får gott kött nu om man lyckas fälla en del vildsvin.
Inga Magnusson

Postat av: Znogge

Det var några små men vackra rackare :-)

2015-01-04 @ 14:46:44
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lena

Ingen blomma utan en lav, som "blommar" dvs förökar sig på sitt speciella sätt.

Ser ut vara en kochenillav med namn från sköldlöss, som förr gav karminröd färg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kochenillav
http://www.azote.se/image/Kochenillav-Cladonia-coccifera/Lindesbergs%20kommun/6150/42
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/lavar/kochenillavcladoniacoccifera.1372.html

Oroligt vacker så här mitt i vintern!


Svar: Tack för tips! Den är otroligt fin och lyser upp där allt är vintermörkt
Inga Magnusson

2015-01-04 @ 19:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback