Kyrkskolan i Hallsberg ...

... är förstås inte skola längre. Men det var det när jag var barn och ståtlig som ett tegelstensslott var den  helt i stil med sent artonhundratals  arkitetur. Här tillbringade jag mina sex första skolår, en B- skola som det hette på den tiden , med två klasser i varje klassrum. Det var så roligt att gå i skolan!  Jag fick börja i rummet längst till vänster, sen gå på mitten och till slut längst bort till höger. 1-2:an hade en småskollärarinna, sen kom 3-4:an med en folkskollärarinna och så 5-6:a också med folkskollärare tillika överlärare och kantor i kyrkan som ligger precis bredvid här, liksom kyrkans arrendatorsbostad och prästgården. För länge sedan fanns också en liten affär här i Kyrkbyn som det hette då och på andra sidan järnvägsövergången ett ålderdomshem.  I skolan fanns alltså bara tre klassrum, ovanpå var det två lärarbostäder: En pampig stor lägenhet för folkskolläraren och en liten påver för småskollärarinnan som förutsattes vara ogift. Skolan är otroligt påkostad för sin tid med alla sina dekorationer. Klassrummen var ljusa,  "tamburerna" var stenlagda och tåliga. Sten och smide gjorde ett gediget intryck. Jag har gissat att skolan byggdes som ett monument för att visa att de välbeställda bönderna här ute på landsbygden höll en högre moral och  bättre standard än befolkningen i det nya järnvägssamhället Hallsberg som växte fram där man möttes med bygget av Västra stambanan någon gång 1862 eller så. Om jag minns rätt så var en stor del av husen efter ´Storgatan i Hallsberg  krog eller hotell i slutet på artonhundratalet, ja eller något annat som kanske inte ska nämnas öppet. Många tågpassagerare  och tågpersonal hade i alla fall anledning att ta en tillfällig övernattning i Hallsberg på den tiden  när tågresor kunde ta flera dagar i anspråk med flera byten.
Vi tittade till föräldragraven också och kunde konstatera att kyrkogården är lika välskött som alltid. Fast Jonny vaktmästare, min gamla skolkamrat hade gått i pension nu så det blev ingen trevlig pratstund med honom den här gången.,
 Efter Berga tog jag det här kortet på skördearbetet på Närkesslätten. Den består nu mest av olika nyanser av gult, dvs mogen säd av olika slag. Vi åkte förbi  Marka och Sannahed mot Kumla. Mer om det i ett annat inlägg

Kommentarer
Postat av: Znogge

Vilken vacker skolbyggnad! Roligt att du trivdes så bra där. Men allt lite lustig att småskollärarinna förväntades vara ogift! Min farmor var just småskollärarinna men gift så de bebodde hela ovanvåningen när min pappa var liten. Ja, det är andra tider nu...

Postat av: Oskar

Hej Inga. Vill du så kan du få en Liten runda runt i dina gamla klassrum. Knacka på så får vi se om vi är hemma.
Vänstra dörren från kyrkan sett eller huvudentrén på framsidan. Med vänlig hälsning, Oskar.

Svar: Men helt fantastiskt att få en sån inbjudan! Vi får se nästa gång vi har vägarna förbi! Har du köpt den gamla skolan, eller hyr du av någon annan? Har du själv gått i Kyrkskolan?
Inga Magnusson

2015-11-30 @ 14:01:28
Postat av: Oskar

Jag och min fru köpte den 2006 av kommunen.
Nej jag har inte gått i den. Jag är från Östansjö ursprungligen. Men jag trivs väldigt bra i dina klassrum. Lagar mat i 3-4 an nu...

Svar: Ha ha...! Jag är väldigt förtjust i den här skolbyggnaden och har alltid varit det. Tänkte i många år att jag skulle bli den som köpte skolan när den blev till salu, för att flytta in i den! ;-) Men sen hamnade jag i Värmland så det blev för långt bort. Lite avundsjuk på er är jag alltså. När jag googlar på Kyrkskolan Hallsberg och mitt namn så får jag fram ett antal blogginlägg där jag hyllar det här huset och min historia i det.
Inga Magnusson

2015-11-30 @ 19:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback