Kenth Hedevåg ...

... föreläste för oss idag måndag på studiedag Nordmarkens skola i Årjäng.  Hans tema var hur vi kan lära oss om barn inom autismspektrat och hur vi kan bemöta dem på bästa sätt i skolan. Jag måste erkänna att jag känner stor respekt för honom som yrkesmänniska. Han har mycket god utbildning på området och dessutom lång praktisk erfarenhet. Det är inte alltid som den kombinationen finns när vi möter personer som vill lära  oss något nytt. Sammantaget en av de bästa studiedagarna jag varit på, men den kunde  ha blivit ännu bättre.
 
I skolans värld finns svårigheter när det gäller att nå målen och samtidigt tillmötesgå var och en av eleverna samt deras föräldrar. I de svårigheterna ligger att vi inte så sällan gör fel och bär oss knasigt åt, ibland för att vi inte begriper bättre, men inte så sällan därför att verkligheten har olika motstående krav på oss som lärare, bl.a. att dels hålla ribban högt kunskapsmässigt, dels möta var och en elev utifrån dess behov i stora klasser.
 
Det blir lite synd när en så duktig yrkesperson använder en stor del  av sin föreläsning åt att fördöma och gnälla över vad vi gör i skolan på alla nivåer; som lärare, som kommuner, som stat. Det framförs i och för sig på ett raljerande och underhållande sätt så att vi ser oss själva som i en skämtspegel. Men några lösningar presenterades inte på många av de här svåra (olösliga ?) dilemmana. Det blir jobbigt att lyssna på långa raddor av felaktigheter utan någon väg ut ur dem, även om det som sagt framförs underhållande.  Och att som på slutet uppmana oss att agera aktivt för att ändra skolan / skolpolitiken känns knepigt, jag vill inte bli någons redskap i det avseendet även om detta inte handlade om partipolitik. Jag hade hellre fått ännu mer av Kenths goda pedagogiska kunskaper istället.
 
Men sättet att systematisera svårigheterna inom autistspektrat i "Chefen", "Sekreteraren" osv för att på ett begripligt sätt illustrera, var bra. Det liknar lite metoden att konkretisera i "En läsande klass". Det funkar, det blir lättare att förstå elevernas bekymmer (och våra!).  Det gav en helhet som utgör en bra kunskapsgrund. Att visualisera tankar för att göra dem begripliga är värdefullt och viktigt att komma ihåg, både för oss och för eleverna.
 
Vi får bilderna på pdf senare men för säkerhets skull så tog jag bilder under föreläsningen på sånt som jag ville behålla, särskilt från den sista delen av föreläsningen, den som jag tycker borde ha fått uppta största delen av dagen.
 
 
Men detta sista hade hög kvalitet och sammantaget en värdefull studiedag som belyste ett   osynligt och ibland gåtfullt handikapp.  Det Kenth sa om behovet av ordentlig individuell kartläggning, om individuella åtgärder som ska passa inte bara i funktion utan också i design, om motvilja mot vissa maträtter, känslighet för ljud, ljus, lukter osv, om behovet att få lyckas, om behovet av att få automatisera och vila är sånt jag tar med mig bl.a. Hoppas någon på vår skola vill gå hans kurs i kartläggningsarbete med elever. Det vore guld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback