Flugsnappare inne i huset!

Dom kom svischande in på altanen, tre stycken flugsnappare i vild lek. En hann väja för dörröppningen in till köket men två kom efter mig in! De landade i fönstret vid matbordet mot norr och försökte ta sig ut. Honan, närmast på bilden, domnade av och blev liggande på sidan på golvet och såg död ut. Jag tog på mig gummihandskar och  tog henne varsamt med ut på altanen, vände opp henne på de små fötterna så hon kunde sitta. Hanen flaxade vildsint mellan blomkrukorna så honom gick inte att fånga in med händerna. Det var bara att plocka ur fönstret, öppna det och fösa ut honom. Sen kollade jag ut för att se hur det gick. Honan satt still, plirade och andades hastigt. Hanen hade flugit runt huset och satt nu bredvid henne! Och där satt han troget tills hon någon halvtimme senare repat sig och flög iväg!
 
Jag har ju trott att flugsnapparhanar är totalt promiskuösa och notoriskt otrogna typer, men ändrar mig härmed. Tycker han uppträdde riktigt ömsint som höll sin lilla dam sällskap så länge!
 
Vi har några par  som häckar i fågelholkarna runt huset, det här är ett av dem. Skönt att det gick bra.

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Oj, oj, oj! Vilken dramatik!! Och skönt att det slutade lyckligt! :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback