Lax ...

... är väl inte det allra vanligaste här i huset men i kväll lördag gjorde jag det. Och faktiskt blev det helt ok.
 
1 kg lax
1 tsk salt (jag tog mer o örtsalt)
3 tsk citronpeppar
1,5 dl klippt dill
4 dl grädde
 1 liten hackad lök
citronklyftor
 
Till det serveras pressad potatis eller bara vanlig kokt och gärna majs / morötter.
 
200 grader först i 25 minuter sen i 15 minuter. (men jag gjorde mer tid den sista eftersom jag hade en hel lax och inte en halv)
 
Krydda laxen med salt och citronpeppar, sätt in i ugnen 25 minuter
Tag ut laxen och ta bort skinnet
Krydda igen, lägg i och på och under dillen, lök och häll på grädden.
In i ugnen igen 15 minuter ( men jag tog alltså mer eftersom det var en hel tjock lax och inte en halv som receptet var räknat på)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback