Soppa Karljohansvamp

Karljohansvampsoppa gjorde jag idag till lunch! Det var inte på färsk svamp utan på fryst - tinad. Jag rensade, delade i småbitar - förvällde och frös ner svampen vi fick. Nu idag tog jag upp ett litet paket, tinade upp och fräste i smör. Skalade och hackade lök, mest schalotten, lika mycket som svampen nästan och så ett par, tre klyftor vitlök och fräste det också. (Kunde kanske ha varit lite mindre lök, den tar över smaken från svampen om det blir för mycket) Sen mixade jag det till en krämig smet. Blandade med buljong; råkade bli hälften älg och hälften höns, det fick koka i 5- 10 minuter. Sen blandade jag med lagom mycket vispgrädde och en skvätt torrt vitt vin. Kunde ha varit lite sherry också men hade ingen. Det blev riktigt bra. Vi borde nog plocka mer  Karljohan nu när det finns så mycket. Skriver receptet här eftersom bloggen blivit min receptsamling. Det är här jag letar efter  gamla godingar i matväg under kategorin "mat", enkelt och paddan kan stå på köksbordet medan jag grejar i köket. ;-)

Kommentarer
Postat av: Anne-christine

Mmmm.....så gott.
TREVLIG helg till dig/kram.

Svar: Tack, till dig också! Nu ska vi snart inta grillhuset nere på Liane tillsammans med våra jaktgäster från Norge.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback