Smart om skolan!

S har kommer med förslag om akuta åtgärder mot krisen i skolan utifrån gemensamma resonemang med lärarorganisationer och kommuner. Och i nästa skede med de andra partierna. Det är smart tänkt att få en del åtgärder genomförda snabbt, en del av det som behöver göras är ju rätt enkelt och kostar inga jättesummor, exempelvis lyfta bort administration ur skolan. Men sen behövs förstås åtgärder på sikt också. Det vore klädsamt och förtroendeingivande om S i det här sammanhanget inte ger intryck av att jaga politiska poäng hos väljarna genom att skälla på Alliansen utan tar på sig sin del av skulden för att skolan har bekymmer. Som lärare är man lite trött på att skolan blir just ett politiskt slagfält där det mesta som sägs / görs är populistiska skenmanövrer utan  förankring i verkligheten.
http://www.dn.se/nyheter/politik/s-vill-ha-akuta-atgarder-mot-krisen-i-skolan 
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/unik-chans-for-skolan
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/skolforbattrare-grav-dar-ni-star_8162432.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/havererad-skolpolitik-under-baylans-tid_8161026.svd

Kommentarer
Postat av: Inger E(norah4you)

I all synnerhet är man trött på att de som ställde till röran med början av Palmes UKAS och Palmes LGR inte ens visar hederlighet att be om ursäkt för alla dessa ämnes- och stadieobehöriga lärare som anställts speciellt efter kommunaliseringen. Det viktigaste för att få ordning på skolan är att se till att alla elever får lärare som är utbildade för sitt stadie och sina ämnen. Vilket bl.a. innebär att ett stort antal av de "nya" tidigarelärarna borde få komplettera upp så de som minst har läst några terminer svenska. Många tror att det går att undervisa i vad som helst om man valt helt udda ämneskombinationer. Utan välutbildade lärare som läst metodik, pedagogik och didaktik så hjälper det inte att ösa aldrig så mycket pengar på skolor som inte klarar av att ge sina elever möjligheten att lära in och behålla 1:ornas nyfikenhet på kunskap.

Alla barn är lika värda, men olika. Varje klass är i sig olik parallellklasserna. I skolan som på fotbollsplanen räcker det inte med att "Alla skall med" för att alla skall kunna bli en ny Zlatan. De måste dels få veta att de duger ändå och stimuleras utifrån sin egen förutsättning utan att bromsa andra elevers.

Svar: Tack för kloka synpunkter! Du har helt rätt. Visst ligger haken i kommunaliseringen som S genomförde och i lärarutbildningskonstruktionerna de senaste decennierna, också till stor del S-produkt. .Nu när behörighetskraven skärps i skollagen så blir de absurt smala och ologiska lärarbehörigheternas nackdelar tydliga o då inte bara för enskilda lärare som har svårt att få jobb utan också för skolan som får problem att organisera undervisning. Priset för behörigheten blir att en klass kan drabba av att ha en alldeles för många olika lärare. Funkar kanske bland älder barn men inte bland yngre. Och i mitt blogginlägg här under så illustreras hur de slår när en kommun ska försöka organisera sin skolverksamhet. Du måste länka in ett blogginlägg från dig till artikeln! Det du tar upp är viktigt.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback