Bloggen ...

... har plötsligt fått lite mer avancerad statistik över den senaste veckans händelser på bloggen och jag är bara slagen med häpnad! Jag kan ju fortfarande inte se vilka som besöker bloggen och öppnar någon sida, men jag kan se var bloggbesökarna befinner sig när de kollar på min blogg, ungefär. Eller om man så vill, var deras dator befinner sig. Och det kan måhända vara samma plats. Hur tillförlitligt det är vet jag inte.
 
 Det är alltså  flera  hundra besökare  / vecka från städer i en rad andra länder där jag så vitt jag vet inte känner någon:
Palma (nja semestrande son med familj kanske),  Oslo, Redmond, Wolfenbüttel, Skedsmokorset, Kågeröd, Plymouth, Callington, San Fransisco, Braunschweig,  Lublin, Fredrikstad, Wüstenrot, St Eulalia del Rio, Capdepera, Palo Alto, London, Ottawa och Rostock
 
Hur har dom hittat mig och kan dom begripa nåt av en svensk blogg????? Några i Norge och några i Tyskland hade jag gissat på skulle finnas med, men inte detta.....
 
Eller är det folk i Sverige som har sitt internet via annat land? Eller kanske bekantas bekanta som är på semesterresor?
 
Fick kanske med detta en förklaring på de bloggbesök som jag sett nattetid. Hittills har jag trott att det är stackars sömnlösa som försöker sysselsätta sig, men det kan alltså vara bloggläsare från andra sidan jordklotet, som har dag när vi har natt. Eller, som någon misstänker, automatsök! Låter logiskt som förklaring på de som inte går att begripa med bekanta. Men tur att detta inte är merparten av besökarna, bara en liten del.

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Jag gissar att du har fått besökare som har använt nått sökord som gör att dom hittar hit. Att dom sen inte kan läsa svenskan är en annan sak.

Svar: I så fall blir en hel del av orterna borta nästa vecka antar jag. Ska bli spännande att följa de här nya statistikmöjligheterna. Plymouth har jag fått reda på i alla fall, det var en tjej som läst bloggen länge och som kommenterar ibland.
Inga Magnusson

Postat av: Lillan i Cornwall



Jag skulle tro att det är jag som är Plymouth fast att jag inte bor i Devon. Många gånger när jag besoker olika bloggar med " Feedjit live traffic feed" står det olika platsnamn från speciellt Devon men också från Irland. Det är rätt kul faktiskt och jag brukar säga till mig själv när jag besoker bloggar med "feedjit" - undrar var jag befinner mig idag? Det är sällan det blir rätt platsnamn,vilket är St. Austell. Fast jag är inte bosatt där heller utan på landsbygden några mil utanfor St. Austell, så helt rätt blir det aldrig.

Svar: Hej Lillan!Va roligt att du hörde av dig så jag fick förklaring på en ort i alla fall. De andra får jag väl klura på. Ha en trevlig weekend!
Inga Magnusson

2013-05-17 @ 10:06:17
Postat av: Gunvor Andersson

Attan också! Då är man avslöjad. Men det får man räkna med, det märks ju när man googlar efter något till exempel.

Svar: Antagligen är jag urkorkad, men jag kan inte se att du är avslöjad? Var i all världen bor du av alla de här platserna???? Jag får alltså bara en massa ortnamn men inga namn på vem som kommenterar. Jag vet ju att jag kan få en ledtråd om jag ger mig in och letar på IP-numret, men det är ju också ett projekt.
Inga Magnusson

2013-05-17 @ 16:54:10
URL: http://svenska.iedior.se/
Postat av: Inger Maryissa

I min statistik i min blogg så ser det ut som jag har besökare från en massa olika länder över hela världen
vilket gör mig mycket förvånad....
precis som du så undrar jag hur de har hittat mig och kan begripa nåt av en Svensk blogg...
och jag har lika mycket besök från Usa som Svenska besökare....verkligen underligt...

Svar: Vi får se om det dyker upp någon förklaring så småningom! Spännande i alla fall. Ett par läsare i USA har jag nog som jag vet om, men det borde inte vara så här många som det ser ut nu.
Inga Magnusson

2013-05-17 @ 17:50:42
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Veiken

Allt är inte guld som glimmar har jag fått lära mig. Det finns robotar som skannar nätet dygnet runt. Jag har upptäckt några sådana. Ligger ofta i USA:s teknikland.
Kolla om du har besökare som återkommer med några timmars mellanrum.....
resten är folk som googlar, eller helt enkelt gillar din blogg! :)

Svar: Ha ha... jag gör mig inga illusioner! Några är nog äkta men säkert en hel del automatgoogling.
Inga Magnusson

2013-05-17 @ 18:47:10
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Veiken

Jag var tvungen att kolla. Redmond i Usa, Mountain View är några som jag tror är robotar!

Svar: Låter rimligt!
Inga Magnusson

2013-05-17 @ 18:49:29
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Lena

Jätteroligt att Lillan skrev från Cornwall! Det kommer kanske fler svar från utlandssvenskar.

2013-05-17 @ 21:42:05
Postat av: Suss

Hur kan man se det???

Svar: Den här statistiken ser man om man är PRO-medlem på Blogg.se och betalar 500 SEK per år. Jag gör det för att slippa reklamen på min blogg. Jag tvingades alldeles ofrivilligt göra reklam för en skum organisation vid namn World Wide Life Fond och det var droppen, då blev jag PRO-medlem och bestämmer själv om jag vill ha reklam och vilka i så fall. Och det vill jag ju inte. Fast det skulle kunna gå att tjäna en slant på det om jag väljer själv.
Inga Magnusson

2013-05-18 @ 20:43:42
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Kicki

Med Google translator kan man läsa även din blogg på annat språk ;) så man behöver inte kunna svenska för att läsa

Svar: Ja, jag kan se på bloggen att den har använts. Roligt att du tittade in, undrar vilken stad du hamnar i i statistiken? Jag får kolla.
Inga Magnusson

2013-05-19 @ 06:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback