Otäckt med vargflock nära ...

.. är det. Det är väl ingen slump att vargar i djurparker är väl inhägnade.  I Färila i Hälsingland lever byn i skräck för en flock ungvargar som rör sig oblygt runt husen. På ett dygn är tre hundar vargdödade. Barnen får inte röra sig utomhus på egen hand längre.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16369544.ab
 
Ett rop på hjälp från en kvinna  i Forshaga här i Värmland kom för några dagar sedan på mailen hit till oss:
 
"Finns det möjlighet att få tala med dej ang varg?
Jag/ vi står inte ut att
leva med vargarna i hasorna, mitt i ett revir.
Vet inte var jag ska göra min
röst hörd.
Maria Falkevik tycker jag ska acceptera att " leva sida vid sida 
med vargar" som hon uttryckte sig.
Vi gör inte det. Lever med konstant oro.

Landshövdingen hörde på, men bollar tillbaka till Falkevik och co. Vad gör
jag?
Vänligen, --------------"
 
Mailet var undertecknat med namn och telefon men jag tog bort det för att inte lämna ut identiteten. Maria Falkevik som nämns  är länsstyrelsens i Värmland  rovdjursansvariga tjänsteman
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart Carlstedt

Tror man skulle ha krismöte om den här vargen...

Men vargar är inte farliga för människor. Att de skullee angripa barn är amsagor och vidskepelse. Men det tycks vara en lika svårutrotad fördom som att de är utplanterade. Då är man helt enkelt okunnig!

Svar: Klart att vargar kan vara farliga för människor.. En pulkaåkande pojke dödades i Ryssland för något år sedan, en joggande kvinna på andra sidan Atlanten också för något år sedan, kvinnan i djurparken i Sverige. De som bor i den här byn upplever sig nog som boende som i en djurpark i ett varghägn. Detta är inte amsagor, det är fakta. Det behövs inga krismöten, det behövs skyddsjakt och snabbt, inte tröskat i en långbänk mellan länsstyrelsen och Naturvårdsverket och diverse överklagansinstanser.
Inga Magnusson

2013-03-07 @ 23:20:12
Postat av: TantGlad

Nog är väl vargar och nog utgjör dom ett hot mot människan. Det tror jag nog. Men är dåligt insatt i det hela.

Tittar in och önskar dig en fin helg Inga!
Må så gott.

Postat av: Inger Maryissa

det måste vara mycket obehagligt att ha en flock vargar så nära bostaden
och att det gått så långt att de vågar inte släppa ut barnen ensamma

2013-03-08 @ 16:03:56
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Pillan

Spelar ingen roll om vargen är farlig för människor eller inte. Oron kan finnas över att ens familjemedlemmar blir tagna och skadade. Känner oro för min häst, våra hundar och katterna. Inte roligt att möta en vargflock när man är ute med hundarna eller hästen. Å utrotningshotad är den knappast, finns gott om dem i Ryssland. Den "svenska" vargstammen är ju av samma gren. Och VAD TILLFÖR DE??

2013-03-08 @ 17:06:51
Postat av: Gunnel

Det finns ju lag på att hundar inte får springa lösa viss tid på året med hänsyn till djurens ungar, och det tycker jag är helt ok. Men hundarna är inga rovdjur, så jag förstår inte varför man ska var så flat när det gäller vargarna. Vilket är viktigast egentligen vargen eller människan? De som försvara är väl ofta de som inte har något obehag, tror jag. Ha en fin helg.

2013-03-08 @ 18:48:19
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback