"En pilgrims död" - himla bra!

Man blir så glad över bra teve, för det känns ändå rätt sällan för oss som inte orkar med stojiga tävlingsprogram och skrikiga "Stjärnorna på slottet". Nu har det varit bra om Stenbeck och Palme och igår såg vi  "En pilgrims död". Den var väldigt bra, rent av suverän. Rollerna var besatta av det bästa Sverige har av skådespelare och Lassgård som kriminalare måste man bara älska. Gårdagens avsnitt var alltså det första av fyra som kommer att sändas på söndagarna framöver. Leif GW Persson har skrivit det här dramat om Palmemordet och jag antar att det speglar hans egna teorier om vad som egentligen hände.  Det blir intressant när en författande  polis i dramats form granskar polisarbete på det här sättet. Det känns som  inifrån, men samtidigt har han ju författarens rätt att leka lite med sanningen.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/croneman-lysande-lassgard-i-snyggt-palmedrama
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Jag missade den tyvärr. Har hört andra tala väl om den också. Ska kolla om den finns på play.
Apropå dokumentärer: Har Du sett Searching for sugarman? Den är också bra tycker jag.

Svar: Den har ju fått goda vitsord, ska försöka se den, om den inte är för tragisk. Jag vill inte se tragiska dramor
Inga Magnusson

Postat av: Gunnar

Ser att Roland fått ett benbrott. Hoppas att det läker bra och att han tar det någorlunda lugnt. Jag minns hur Katarina J kämpade sig igenom möten med benet i gips. Jag har själv haft benet i gips när jag jobbade och det är nog inte helt idealiskt för en bra läkning.
Hälsa!

Svar: Hmm ja det blir inte lätt att hålla honom inomhus!
Inga Magnusson

2013-01-14 @ 19:39:43
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Lena

Kanske bytte jag kanal för tidigt? GW's böcker är verkligen fängslande, men i TV blev det alldeles för mycket prat, prat, prat. Jämför med t.ex. danska Borgen, där det var dramatik i nästan varje scen.
Ska jag ge Pilgrimmen en chans till?

Svar: Du ska absolut ge den en chans till!
Inga Magnusson

2013-01-14 @ 19:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback