Spår på isen

 
 
Bild 1. Spår av vintermetare, borrade hål i isen, ofta gruppvis och så lite blod mellan varven där fisk har tagits upp.
Bild 2. Bävern har fällt träd efter strandkanten.
 
Bild 3. Benbrutet exemplar av arten Homo Sapiens
Bild 4. Hare
 
Bild 5. Nätfiskare som uppenbarligen har vittjat nätet ofta att döma av den väl upptrampade vägen
Bild 6. Rådjuren vid Dramstadholmen
 
Bild 7. Spår av flera rådjur bredvid varandra
Bild 8. Räv i galopp
 
Bild 9. Älg
Bild 10. 4 rådjur som sprungit efter varandra o haft bråttom
 
Bild 11. Hare som skuttat ovanpå snön, det är skogshare
Bild 12. Skidåkare
 
Bild 13. Mer skidåkare. När jag ser det här så tänker jag att det måste ha varit från skuggan som hällristarna avbildade människor. Inte så konstigt eftersom de inte hade speglar och kunde få rätt proportioner
Bild 14. Snöskoter. Man kör med bilar också på sjön nu när isen är så tjock.
 
 
Bilderna är från gårdagens, tisdagens lilla skid- tur, en slinga hann jag, alltså 4 km. Sen måste vi åka till Karlstad. Mitt på sjön var snön lite vattnig nu. Jag fick hjärtsnörp förstås o var tacksam för isdubbarna. Men gubben säger att det är ingen fara. Och jag kan fattà att det måste bli sprickor i ett så stort isflak, men jag vänder nog ändå vid Pers udde i fortsättningen.
 
.

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Vilka fantastiska bilder! Jag förstår att det är härligt att åka skidor i dom spåren.
Fascinernande vad en som kan tyda spår kan läsa ut vilka som varit ute på isen. Jag skulle vilja lära mig mer om spår av vilt. Kan di inte blogga om det nån gång? Dom vanligaste spåren.

Svar: Spårbloggning blir det nog mer av om vädret vill.
Inga Magnusson

Postat av: Lena

Visst är det hällristningsmänniskor på bild 13! jag läste en artikel om detta för ett tag sedan. Ville man avbilda någon kunde man ju lägga personen på klippan och markera konturerna. Därför antas de avbildade vara speciella personer, schamnaner, hövdingar eller likande, som är förevigade vid en speciell cermoni och i rörelse. Spännande tankar!

Svar: Låter logiskt!
Inga Magnusson

2013-02-27 @ 08:48:41
Postat av: Marie

När jag var ute tillsammans med mina klasser på Fältbussen letade vi just djurspår i snön, men oturligt nog fanns det inte så många eftersom det var nysnö. Därför har jag nu studerat dina kort med yttersta noggrannhet :-)

2013-02-27 @ 09:01:41
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Anonym

Fina naturbilder. Se så vackra rådjur.
Spännande fotspår här åkso.
Ha det så gott!

2013-02-27 @ 20:08:07
URL: http://TantGlad.bloggo.nu
Postat av: Znogge

Så vackra spårbilder! Jag hade nog inte känt igen alla...

2013-02-27 @ 20:30:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Monica på Litorpet

Idag har jag och Marcus åkt till Stussholmen, jätte fina spår, hälsa gubben och tacka:)

2013-02-28 @ 18:45:49
Postat av: Monica på Litorpet

Idag har jag och Marcus åkt till Stussholmen, jättefina spår, hälsa gubben och tacka:)

Svar: Va roligt att fler utnyttjar spåren. Till Stussholmen är det en bra bit och ni fick fint väder antar jag. Jag ska framföra hälsningen till gubben.
Inga Magnusson

2013-02-28 @ 18:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback