Bitcoins ...

... skulle jag vilja ha några stycken, bara för att begripa hur det fungerar med en fristående cybervaluta, obunden till banker och stater.  Ett sorts ekonomins COOP i sin linda? Jag vill ha några för att fatta hur det funkar och lite för att jag är skeptisk till bankernas förmåga att ta långsiktigt ekonomiskt ansvar. Bankerna  verkar i hög grad drivas av kortsiktig ekonomisk vinning för några få, och sen när det barkar åt skogen får vi skattebetalare (eller fondsparare som i fallet Robur!) ställa upp. Och summorna är gigantiska oavsett vilka mått man mäter med. Det handlar självklart inte om okunskap eller tvingande omständigheter när det går fel, det handlar om ren skär girighet och en stor nonchalans mot kunderna. Och nu pratar jag inte om mitt lokala bankkontor som jag har stort förtroende för utan om bankvärlden som internationellt system med enorma kapital som, liksom bitcoins, bara existerar i cyberspace. Mina och bankens pengar finns ju inte i praktiken, vare sig de jag sparar eller lånar. De finns bara som siffror på ett kontoutdrag, som ett slags (bräckligt?) förtroende mellan banken och oss vanliga dödliga. Om förtroendet är raserat så är pengarna borta. Det är därför bankerna borde vårda förtroendet bättre och visa förhållandet till kunderna mer respekt. Väntar alltså på en bitcoin-inbjudan eller hur det nu går till?
http://www.dn.se/ekonomi/sa-funkar-cybervalutan-bitcoin/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
http://www.bitcoin.se/kopa-bitcoins/

Kommentarer
Postat av: Lennart Carlstedt

Sant det du skriver om bankerna. men hur bitcoin fungerar är jag för dum att begripa . Förklara gärna!

Svar: Nej jag kan alltså inte. Begriper bara att detta är en cybervaluta utan koppling till bank och stat.
Inga Magnusson

2013-12-17 @ 23:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback