Mina koll från läromedelsmässan i Karlstad.

Serholt är inget jättestort förlag men det man gör är ofta bra.Detta såg bra ut för att jobba med läsförståelse bland yngre barn. Parallellt med läsinlärning så är det en vits att jobba med läsförståelse inför  helklass eller i grupper utifrån högläsning av vanliga barnböcker.  Och att träna barnen på att reflektera över vad texten handlade om förstås. Men viktigt också vad kan man reflektera över utifrån texten. Har den ett etiskt budskap, hur vi ska vara mot varandra,  som många sagor o fabler har. Eller vill den lära mig nåt? År det en faktatext? (Genrer! Stavning?) Kan man läsa nåt mellan raderna och gissa lite? Alltså komma ett steg vidare från att enbart komma ihåg de orden som stod där, en djupförståelse som vi nog måste börja med tidigare (igen!). Sen när barnen själva börjar kunna läsa texter med god avkodning så är det här Serholtmaterielet nog ett något som man kan starta läsförståelseträningen med. Det är i alla fall det lättaste jag såg på mässan.
 
Jag spejade mest efter materiel för läsförståelse eftersom vi behöver ta tag i det, inte bara vi utan alla skolor i Sverige. Undersökningar visar att barn i Sverige  dyker där. Det finns säkert flera skäl till det. Vi har ganska många barn med annat hemspråk och det tar ett tag innan de fixar förståelsen i svenska, vilket naturligtvis syns i våra tester. Vi har sett tydliga exempel på hur det kan bli i Rosengård i Malmö där svenska inte ens talades eleverna sinsemellan på skolan. Man tvingades stänga skolan för att blanda upp eleverna  med svensktalande barn  på andra skolor.  Eleverna med annat hemspråk  behöver bra svenska-2 undervisning och goda kontakter med svenska barn för att snabbt ta sig till en bra svenska. Och naturligtvis, bra läromedel. Men först och främst måste man våga tala om att detta dilemma existerar utan att bli stämplad som främlingsfientlig eller rasist. Om inte problemet erkänns ens så blir det svårt att hitta bra lösningar.
 
Sen tillkommer att vi förr ofta hade gemensamma genomgångar av texter som skulle läsas, alltså i helklass, där vi förklarade svåra ord och uttryck och barnen fick relatera med egna erfarenheter till texten. Sådana undervisningsmetoder har under många år renderat markering med rödpenna vid skolinspektionens besök. Klassundervisning har varit omodernt, barnen skulle ta sig fram på egen hand med individuell handledning och egen forskning.  Nu börjar vi med hjälp av Hatties metaforskning få tillbaka sans i den pedagogiska debatten och lärarnas professionalitet får gälla igen, inte enbart politisk klåfingrighet. Vi får undervisa i helklass igen, behöver inte smyga med det. Bäst resultat ger säkert att variera helklass med eget arbete och grupper.
 
Betapedagog brukar jag alltid kolla noga också. Här finns en serie med språklig matte från 0 - 20 i talområde tror jag att det var. Det såg ut som redigt innehåll, inte för mycket, grafiskt bra upplagt och kanske begripligt för dem som kan läsa lite och kanske lämpligt att jobba med två och två, en som kan läsa bättre och en som inte kan. Sen måste man räkna med att barn som ska klara av att jobba med detta måste redan ha en god uppfattning om talområdet som behandlas. Den som håller på att ta in det ska inte ha detta. Jag tänker Vygotskys scaffolding; först kan jag tillsammans med nån som kan bättre, sen kan jag på egen hand och till sist kan jag lära någon annan. Bodil Jönsson som är författaren är ju en av mina favoritet, hon är nog lite galen. Hennes läseböcker är dråpliga och hennes föreläsningar underhållande.
 
 
Bokstavsböcker med prickar är bra, glömmer alltid att köpa det, sitter och gör prickarna istället.
 
En bearbetning av favvoboken Pojken o Tigern, den såg bra ut. Lite reflektioner efter läsning.
 
Bornholmsmodellen är en av få som verkligen är baserad på forskning och inte vem som helsts; Ingvar Lundberg. Den tränar språket på ett suveränt sätt före läsning och i början på läsning. Trulle är en utveckling av detta men jag skulle gärna se fler.
 
 
Den här såg bara bra ut men jag vet inte längre riktigt varför.
 
Sammanfattningsvis så var det en bra mässa, massor av utställare och konsten är att få ut något av besöket utan att bli bara överväldigad och trött. Min metod numera är att innan bestämma mig för vad jag ska kolla på. Den här gången alltså läsförståelse. Sen när jag hittar nåt bra så hystar jag över katalogen till försäljaren, ber honom leta upp materielet där och så sätter jag ett stort kryss på det och viker ett hörn och går vidare.  På så sätt kommer jag hem med en lunta kataloger och  jag vet exakt var det finns som jag fastnade för.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Soffie

Vi har börjat med ett nytt mattemateriel på vår skola favorit matematik så när jag får en 1till hösten ska jag prova det,studentlitteratur är det,ha en härlig lördag

Svar: Vi har det hos oss också, fast jag vet inte om alla har det. Verkar fungera bra
Inga Magnusson

Postat av: Znogge

Jag har alltid gemensamma genomgångar i min klass. Vi har högläsning, förklarar ord och alla eleverna vill berätta och kommentera. Alla är aktiva och de tycker det är så roligt. Dessutom blir förståelsen väldigt god! Så jag fortsätter med min kanske inte helt rumsrena metod ;-)

Svar: Ha ha... vi har ju fått smyga några år.
Inga Magnusson

2013-04-27 @ 11:16:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lennart Carlstedt

Gediget reportage, Inga!

Hälften av föräldrarna i Rosengård har satt sina barn i andra skolor i Malmö. Ett resultat av det fria skolvalet vilket skapar segregation. Tror det är bra att man placerar ut eleverna.

En annan orsak till dåliga studieresultat tror jag är alltför stora klasser. Samt att lärarna får alltfö litet tid till just lärande eftersom man ska dokumentera allt in avsurdum.

Svar: Det fria skolvalet skapar ju segregation enbart om föräldrar avstår från att utnyttja möjligheten att välja skola. Nu känner jag inte till de exakta siffrorna i Rosengård, men jag undrar om inte fördelningen svensktalande barn - barn med annat hemspråk på skolan motsvarar fördelningen bland de boende i Rosengård. Den aktuella skolan har blvit en dålig skola för eleverna och det är bra att den stängs. Om jag varit förälder i Rosengård så hade jag varit tacksam över möjligheten att slippa ha mina barn på den här skolan och valt en annan. Det finns inget som säger att skolan skulle ha blivit bättre om man tvingat alla elever som bor i området att gå kvar där.
Inga Magnusson

2013-04-28 @ 00:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback