Förstföderskor allt äldre

Den genomsnittliga åldern när en kvinna fick sitt första barn var 24 år 1974 och 28 år 2003. Nu, år 2012, är den alltså 29 år i hela landet och en bit över 30 i Stockholm.
 
När jag växte upp, på 50 - 60-talet var tonårsgraviditeter vanliga, mest beroende på dåliga och otillgängliga  preventivmedel förstås, men också på att man betraktades som vuxen tidigare. Skolgången för de flesta var avslutad efter årskurs 7 och därefter väntade arbetsliv, åtminstone  någon lärlingsplats med låg lön och eventuellt egen bostad i form av endast ett rum, i bästa fall med egen ingång. Antagligen byggs inte såna lägenheter längre och familjer hyr inte ut ett rum i sin lägenhet längre (eller?). Undrar vilken ålder som egentligen är den bästa att föda barn i, om det nu går att säga nåt generellt om detta?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tester-for-agglossning-far-kritik
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

I vissa områden i Stockholm är genomsnittsåldern över 36! Jag fick vårt första barn när jag var 27. Rent biologiskt och kroppsligt tror jag att det är runt 25...

Svar: Det blir ju för de flesta förstås en avvägning mellan olika intressen; avslutad utbildning, fast jobb också vill många ha innan, det är inte så lätt att etablera sig på arbetsmarknaden med små barn hemma.
Inga Magnusson

Postat av: Lennart Carlstedt

Biologiskt sett mellan 20 och 25 men det finns ju annat än biologi att ta häänsyn till.

Jag hyrde en lägenhet i Göteborg 1973 för 195 kr i månaden. Toalett fanns, badrum i källaren men inget varvatten - man fick värma på gasspisen. Gasspis är hundra gänger bättre än el!

Min kompis hyrde i Gamlestan, stor lägenhet med kakelugnar men utan värme. Den kostade 90 kr/mån.

Svar: Mitt första jobb var som barnflicka i familj. Jag tjänade 300 kr /månad och rummet jag hyrde var bara ett rum med egen ingång (lyx) och toa, det kostade 150 kr / månad. Och året var 1968.
Inga Magnusson

2012-09-03 @ 23:33:26
Postat av: Inger Maryissa

jo, förstföderskor har blivit allt äldre nu.
Många vill ha allt fixat med karriär, ekonomi, m.m. först...
förut var det nog många gånger ganska annorlunda,
man planerade inte graviditeter som man ofta gör nu
och när man gifte sig på den tiden det sågs som en självklarhet att snart skulle en liten bebis komma..
Själv var jag 22 år gammal i början på 70-talet när jag blev gravid..och det bara blidde så :-);-)
och inte var jag gift, hade inte egen lägenhet eller fast jobb,
men jag lyckades fixa lägenhet och jobb efter att min dotter föddes.
Naturligtvis det är nog bra att planera lite och att man åtminstone har lägenhet och jobb,
men kan känna att idag det planeras för mycket och den biologiska klockan tickar på för kvinnan...
allt ska på något sätt vara så "perfekt" innan man sätter barn till världen...
Och ja, förr var inte preventivmedel så bra och tillgängliga som idag
och det är bra att de finns och är det nu.
och att bli gravid som tonåring på 50 och 60-talet, kunde bli väldigt jobbigt för en kvinna, också p.g.a omgivningens syn på det.
Skönt att tiderna har förändrats med kvinnosynen och med preventivmedel.

2012-09-06 @ 17:14:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback